SL:s resenärer får inte längre ha med sig hopfällbara elsparkcyklar eller andra mindre elektriska åkdon i tunnelbanetrafiken. Det gäller från 25 november och beror på att litiumbatterierna utgör en brandrisk.
Större elsparkcyklar har sedan länge varit förbjudna att ta med sig ner i tunnelbanan, men nu utökar SL förbudet till att även inkludera mindre elektriska åkdon. Det innebär att även hopfällbara elsparkcyklar, hoverboards, elektriska enhjulingar, och andra mindre åkdon förbjuds i tunnelbanan.
– När litiumbatterier börjar brinna går förloppet snabbt, och bränderna är svåra att släcka. Det är en särskilt svår situation i tunnelbanan, där så mycket av trafiken går i tunnlar och stationerna i hög grad är inomhus, säger Pelle Rytterlund, säkerhetsdirektör på trafikförvaltningen.
Den som åker pendeltåg får ta med sig elsparkcykeln ombord precis som tidigare. Det beror både på att det bedöms som en mindre risk i pendeltågstrafiken än i tunnelbanan, samtidigt som det finns ett större behov av att ta med elektriska åkdon hos pendeltågsresenärerna.
– Många pendeltågspendlare har både behov och vana av att ta med elsparkcykel ombord, eftersom möjligheterna att ta med olika sorters cyklar är mer generösa i pendeltågstrafiken. Därför gör vi i nuläget en annan bedömning för pendeltågen, säger Pelle Rytterlund.
I samband med att elsparkcyklar förbjuds i tunnelbanan, förbjuds dock laddning av stora litiumbatterier på samtliga fordon i SL-trafiken. Det beror på att risken för en batteribrand är som högst under tiden som batteriet laddas.
Fakta: Detta innebär regeluppdateringen
- Större elsparkcyklar har länge varit förbjudna i tunnelbanan. Man har dock fått ta med sig hopfällbara elsparkcyklar och andra mindre elektriska åkdon.
- Det blir också förbjudet att ladda stora litiumbatterier till exempelvis elsparkcyklar och elcyklar i eluttagen i SL:s fordon.
- De nya reglerna gäller inte hjälpmedel som elrullstolar eller permobiler.