Malmö – Europas hetaste spelstad?

Malmö har de senaste åren blivit något man talar om överallt i världen när det kommer till spel, säger Peter Lübeck, vd på den ideella organisationen Game Habitat, som flera av stadens spelbolag, bland annat Tarsier, King och Massive, står bakom.

Syftet? Främja samarbete och skapa förutsättningar för fler utvecklingskontor. Malmö stad ger finansiellt stöd och siktar på att snart bli Europas ledande spelregion.

I dag finns högre koncentration av spelutvecklare i Malmö än det gör i princip någon annanstans om man tittar per capita, säger Peter Lübeck och fortsätter:

Vi har fler utvecklare och spelföretag än London och Stockholm och de stora hubbarna per capita. Vi har lika många spelutvecklare i Malmö som i hela Danmark.

Ett kaxigt uttalande måhända. Men faktum är att utvecklingen i regionen – som omfattar Skåne och Blekinge – går snabbt. 2010 fanns 15 bolag med 200 anställda som omsatte cirka 200 miljoner, enligt siffror från Game Habitat. 2017 fanns 50 bolag, 800 anställda och 900 miljoner i omsättning. Spelen som utvecklas omsätter dock betydligt mer i konsumentled.

Största kulturexport?

Malmö lockar. Avalanche, som finns i Stockholm, öppnade i staden förra året, liksom danska "Hitman"-skaparna IO Interactive. Men Massive Entertainment är fortfarande största motorn i spelregionen.

Nu uppmärksammas Malmöbolaget återigen internationellt – för några dagar sedan släpptes uppföljaren till "Tom Clancy's The Division" – nämligen "The Division 2".

Det blir alldeles säkert Sveriges största kulturexport 2019. Det säger jag inte för att jag är kaxig, utan så har det varit i många år, säger Massives vd David Polfeldt och fortsätter:

Den svenska studio som släpper det bästa spelet blir också Sveriges största kulturexport.

Hur det går återstår att se. Tvåans föregångare sålde enligt bolaget för drygt tre miljarder under de första fem dagarna efter releasen våren 2016. Spelet blir nu Hollywoodfilm. Samtidigt jobbar Massive – under stort hemlighetsmakeri – på nästa stora spel: Avatar.

Uppmärksammade projekt drar folk. Bolaget rekryterar varje år – och bland bolagets nu 600 anställda finns 48 nationaliteter representerade.

Det är lättare att rekrytera internationellt än från Sverige nu för tiden, säger David Polfeldt.

Bilden av Malmö

I jakten på talanger marknadsför Massive Mamö stenhårt. Man talar om livsstil och kultur, tillgång på bostäder och barnomsorg. Här finns också den erkända spelskolan The Game Assembly.

Men vad som egentligen gör just Malmö hett kan David Polfeldt inte svara på – staden har "oförklarligt många spelstudios och oförklarligt många spelsuccéer", säger han.

Vad som driver det vet jag inte, men en sak jag fått lära mig av dem som flyttar hit är att för dem är Malmö och den här delen av Sverige en plats som bjuder på den "Skandinaviska drömmen".

TT: Det är inte ofta man hör Malmö omnämnas i det sammanhanget?

Den här bilden av Malmö som finns i svensk media, helt ärligt, med "Gangstermalmö" och Sveriges Chicago och sådant.... De som flyttar hit från Mexico City, Manilla eller Los Angeles kan inte hålla sig för skratt när de hör att svenskarna tycker att det är en farlig plats.

Största utmaningen

Ett stenkast från Massive, i Game Habitats lokaler vid Gustav Adolfs torg, huserar flera spelbolag, stora som små. Bland annat nystartade Longhand Electric, som Henrik Johansson – en av Mediocres ägare – öppnat med hjälp av tidigare spelsuccéer som "Smash Hit".

Jag startade det här för min egen personliga utveckling, finansierat av våra tidigare app-spel, säger han när TT kliver på.

Nu arbetar Henrik Johansson på "Overlook Trail" – ett spel om drömmar med planerad release 2020. En okonventionell, delvis analog produktion med akvareller och lerfigurer. Och en dröm, säger han.

Det här är lite mer högriskprojekt än vad jag gjort tidigare.

Även om Malmö har gott om talang, så saknas ofta ekonomiska muskler. Brist på finansiering är en av spelregionens största utmaningar, medger Game Habitats vd Peter Lübeck.

Det här med såddfinansiering finns det väldigt lite av, säger han och fortsätter:

Hade det funnits en såddfond här, då hade folk från Massive, King och Tarsier startat eget.