Första spadtaget för Göta kanals nya verkstad

Från vänster Thomas Gunnarsson, fastighetschef AB Göta kanalbolag, Philip Venturi VD Wilzéns Bygg, Roger Altsäter VD AB Göta kanalbolag, Anders Weineholm, Projektchef Entreprenad Wilzéns Bygg. Foto: Göta kanal

Göta kanal sammanfattar årets säsong med ett ökat antal fritidsbåtar, fler passagerarbåtar i trafik och ett breddat utbud av aktiviteter längs kanalen. Utbudet av evenemang och upplevelser har lockat publik, både på vattnet och land.

Årets säsong har kännetecknats av en ökning i antalet fritidsbåtar som har valt att besöka Göta kanal.

"Vi ser ett fortsatt stort intresse från båtägare att använda kanalen som ett resmål för unika upplevelser. Samtidigt har passagerartrafiken ökat då fler passagerarbåtar trafikerat kanalen. Det möjliggör för fler besökare att ta del av vår historiska farled", säger Roger Altsäter vd på AB Göta kanalbolag.

Landbaserade aktiviteter och evenemang

Utöver båttrafiken har utbudet på land breddats. Med fler guidade turer, cykelupplevelser, samt nya evenemang och kulturella aktiviteter stärker vi Göta kanals position som en attraktiv destination även för den stora grupp som vill upptäcka kanalen utan båt.

Utveckling av Göta kanal som året runt-destination

–Vi ser ett stort värde i att bredda vårt erbjudande för att möta den växande efterfrågan från såväl båtägare som andra besökare fortsätter Roger Altsäter. Även om den stora mängden gäster kommer under sommaren så är vi en året-runt-destination där kombinationen av historia, natur och aktiviteter skapar en unik upplevelse för alla åldrar. Förutom båtlivet fortsätter vi att bredda vårt utbud av landaktiviteter, vilket gör Göta kanal till en tillgänglig och mångsidig destination. Cykling, vandring, guidade turer och naturnära upplevelser har lockat fler besökare än tidigare. Våra historiska slussar och det natursköna landskapet har fortsatt att vara en stor dragkraft, både för dagsturister och de som valt att stanna längre i våra boenden längs kanalen.

Vi kommer fortsätta investera i infrastrukturen och utvecklingen av våra erbjudanden för att möta efterfrågan och stärka vår konkurrenskraft inför kommande säsonger. Med årets framgångar ser vi fram emot att fortsätta utveckla Göta kanal som en plats för både avkoppling och äventyr – en plats där historia, natur och äventyr möts avslutar Roger Altsäter.