Det finns en gammal bild som lever kvar om att det ska vara dyrt i Sverige, enligt Susanne Andersson. Hon är vd på Visit Sweden som marknadsför Sverige som resedestination.
Men det stämmer inte riktigt längre. Sverige kanske inte är lågprislandet nummer ett, men ändå ett ganska prisvärt alternativ, menar hon.
Bland annat för att kronorna hos våra våra närmaste grannar Norge och Danmark är starkare än den svenska. Den danska kronan är värd närmare 1,5 kronor i nuläget. Den norska har däremot tappat något, och en norsk krona motsvarar 1,06 kronor just nu.
Det är klart att när de (reds. anm. norrmän och danskar) står för en stor del av det internationella resandet så blir den svenska kronan väldigt viktig. Efter pandemin har danskarna varit ett av länderna som börjat resa igen snabbast. Här har valutan haft en betydelse i att sätta i gång det hela, säger Susanne Andersson.
"Bidragande orsak"
Det kända ishotellet i Jukkasjärvi har bland annat använts i Visit Swedens marknadsföring för att lyfta fram norra Sverige för utländska turister.
Enligt hotellets vd Marie Herrey märks ett ökat intresse från utlandet, särskilt från USA och de tysk- och franskspråkiga delarna av Europa. Runt hälften av hotellets besökare är från utlandet.
Att kronan är svag har säkert varit en bidragande orsak men samtidigt är det värsta av pandemin troligtvis över och många kan ha skjutit upp sin resa under ett par år, så nu passar man på, säger hon.
Osäkert läge
Det är däremot ett väldigt osäkert läge just nu, understryker Thomas Jakobsson som är chefsekonom på besöksnäringens branschorganisation Visita. Det är inte bara i Sverige som de flesta hushåll har en pressad ekonomi vilket inte är bra för turismen i stort.
Samtidigt kan den fallande valutan vara en krockkudde. Den mest intressanta gruppen för svensk vinterturism är norrmän som står för runt 20 procent av hotellens gästnätter. Den norska kronan har stärkts gentemot den svenska, och även om det inte är en jättestor skillnad så kan det ändå spela roll på marginalen – särskilt längs den norska gränsen, säger han.
Det är något som Therese Sjölundh, vd för Destination Åre, håller med om. För skidorten Åre, som ligger nära den norska gränsen, är runt en fjärdedel av gästerna internationella. Runt hälften av dem är från Norge.
Vår grundmålgrupp är fortfarande den svenska gästen men för den internationella målgruppen finns det en potential för att det blir fler internationella gäster i år på grund av kronan och för att man kan resa hit igen, säger hon.
Kan få svenskar att stanna hemma
Thomas Jakobsson tror samtidigt att den svagare kronan även kan gynna den inhemska turismen i vinter, när fler svenskar som annars skulle ha åkt till Alperna på skidresa i stället väljer att stanna hemma. Kronan har även tappat i värde mot euron. Nu motsvarar en euro 11 kronor.
Det tror jag kommer att bli den stora effekten, säger han.
På totalen kan det däremot bli så att turismen backar när en del svenskar kan komma att gå från att semestra i Sverige till att inte semestra alls, enligt Thomas Jakobsson.
Visit Sweden ser redan nu ett uppsving i intresset för Sverige som destination, men om det är en effekt av att kronan har tappat i värde är däremot osäkert. Sverige har, tillsammans med Island, för första gången någonsin seglat upp som ett av de mest intressanta resmålen för den amerikanska marknaden. Tidigare har det varit Norge och Danmark.
Används i reklam
Samtidigt har prisökningarna, och då mer specifikt för elpriserna, börjat användas av länder i deras marknadsföring mot turister. Tidigare i veckan rapporterades det om att Spanien och Grekland försöker locka till sig pensionärer i nordliga länder i vinter genom att utlova att de kommer att spara pengar genom att slippa dyra elräkningar hemma.
Att den svagare kronan kan användas som ett marknadsföringsknep för att få Sverige att sticka ut i dyrtiderna kan vara någonting att fundera kring, tror Susanne Andersson.
Nu slåss många om samma kundgrupper och då får man tänka på hur man kan bli lite bättre.