Boom för damfotbollen - Ekonomin och intresset på väg uppåt

Sponsring av damfotboll har vuxit i snabb takt, och varumärkena har insett vilka möjligheter som finns relaterade till spelet. Foto: VISA

Under de senaste fem åren har damfotbollen ökat i både popularitet och ekonomisk betydelse. En ny studie från Visa belyser faktorerna bakom framgången och vad som krävs för fortsatt utveckling.

Damfotbollen har gått framåt både vad gäller sponsorskap och global ekonomisk påverkan. FIFA Women's World Cup 2023 bidrog med nära 1,9 miljarder USD till världens BNP, skapade över 38 000 arbetstillfällen och ökade hushållsinkomster med 932 miljoner USD. Denna ekonomiska tillväxt förväntas fortsätta, och UEFA Women's EURO 2025 spås nå nya höjder.

Visas studie "The Compound Effect in Women's Football" lyfter fram avgörande faktorer bakom framgången. Sponsring av damfotboll har ökat, med varumärken som ser potentialen i sporten. Medierättigheter blir allt viktigare genom nya avtal och investeringar. Ökade satsningar har förbättrat både spelutvecklingen och spelarnas arbetsmiljö. Större arenor används, vilket ökar både publiksiffror och medieexponering. Dessutom lockar damfotbollen en inkluderande supporterbas, och spelarnas personligheter spelar en central roll för sportens popularitet.

En undersökning med 7 000 fans från sju länder visar att över hälften av fansen har blivit intresserade av damfotboll de senaste tre åren, med en högre siffra (62%) bland yngre i åldersgruppen 18-24 år. Nästan hälften av fansen (44%) förväntar sig att deras engagemang kommer att öka under de kommande tre åren. Sju av tio anser att varumärken har en viktig roll i att öka sportens synlighet, och två tredjedelar menar att varumärken är avgörande för sportens fortsatta utveckling.

Damfotbollens fans har dessutom visat sig ha en högre köpkraft än genomsnittet, och spenderar mer på sportrelaterade produkter och underhållning. Samtidigt har åskådarsiffrorna i den högsta damfotbollsligan i England tredubblats under de senaste tre säsongerna, och intresset för UEFA Women's Champions League har ökat markant, med fler internetsökningar än på fem år.

Kim Kadlec, Chief Marketing Officer, Visa Europe, säger: ”Vi tror att vi befinner oss i ett avgörande ögonblick som kan ta damfotbollen till nästa nivå. Vi har hjälpt till att lägga grunden för en stor boom inom damfotbollen och vi är fast beslutna att fortsätta bygga vidare på denna rörelse. Vår nya rapport visar på den enorma potential som kan frigöras inom damfotbollen, som fortsätter att slå rekord och fånga fansens hjärtan över hela världen.”

Karen Carney OBE OLY, programledare och tidigare engelsk landslagsspelare, säger: ”Pådrivaren av utvecklingen är de internationella turneringarna, i synnerhet när de ligger i bra sändningstider. UEFA Women's EURO 2025 kommer att bli den största turneringen hittills, och vi får inte missa detta tillfälle att se till att spelare och fans får den uppmärksamhet och den bekräftelse som de förtjänar.”.

Om undersökningen:
Den digitala undersökningen genomfördes av Two Circles i juli/augusti 2024 i fem europeiska marknader (Storbritannien, Spanien, Polen, Frankrike och Tyskland) och två globala marknader (Australien, USA) med 1 000 personer per marknad - 600 fans av damfotboll, 400 fans av herrfotboll, med ytterligare screening för marknadsstorlek.

USA och Storbritannien: Djupgående fokusgrupper med manliga och kvinnliga fans av damfotboll, inklusive framtidsinriktade (15-18 år) och vuxna kärnfans (20-35 år). Spanien & Polen: 1:1 videopanelsessioner med 15 kvinnliga och manliga fans av damfotboll (20-35 år) för att förstå nyanser i fansens beteende.

Källa: VISA