Idrott är en stor del av många barns liv. Med hjälp av avancerad teknik kan nu SAS Institute lära barn och ungdomar hur de kan förbättra sina idrottsliga förmågor – samtidigt som de får kunskap om dataanalys, något som blivit en allt viktigare framtidskompetens.
I en interaktiv upplevelse kallad The Batting Lab lär sig barn mellan 10 och 13 år att förstå sina baseballswingar bättre genom att de analyseras digitalt. Samtidigt som de blir bättre på den sport de älskar lär de sig också läsa av olika grafer och diagram.
Josefin Rosén, Nordic Leader AI and Analytics, SAS Institute, menar att det här är en intressant modell för att – på ett lustfyllt och roligt sätt – väcka den yngre generationens intresse för datainsamling, dataanalys och artificiell intelligens samtidigt som det uppmuntrar till idrott och hälsa.
– För oss är det väldigt viktigt att främja det vi kallar ”data literacy”, alltså att ha en grundläggande förståelse för hur du samlar in data och vad du kan åstadkomma med den. Det här projektet är intressant ur den synvinkeln. Dessutom är det naturligtvis viktigt att barn och unga rör på sig och tränar regelbundet. Ju bättre man blir på sin sport, desto roligare blir det ju att utöva den, säger Josefin Rosén och fortsätter:
– Just baseboll är inte en sport som är stor i Sverige, men modellen skulle kunna tillämpas på andra sportaktiviteter. Det kan gälla fotboll, hästhoppning, konståkning, golf eller handboll. You name it.
The Batting Lab använder artificiell intelligens inklusive tekniker som computer vision och IoT (internet of things) för att i realtid analysera barnens rörelser.
De som inte deltar i den interaktiva upplevelsen på plats kan ändå dra nytta av satsningen. Det finns nämligen en online-version av programmet där barn och deras föräldrar kan använda olika verktyg för att analysera sina baseball-prestationer.
– The Batting Lab gör data och analys till något roligt. Vårt mål är att barnen som använder sig av de här verktygen ska känna sig mer bekväma med att använda data för att lösa problem, förbättra sina förmågor och på så sätt förstå världen, säger Lucy Kosturko, Education Programs Manager på SAS Institute.
Eller som en 12-åring som ingick i projektet sa om upplevelsen:
– Jag trodde det skulle vara som en vanlig bur med en massa kameror. Men det såg mer ut som ett rymdskepp! Nu kan jag se själv vad jag gör för fel när jag slår. En tränare skulle bara sagt till mig att slå annorlunda och då skulle jag inte riktigt förstå. Men i Batting Lab kan jag se på vilket sätt jag behöver förändra min teknik.
SAS Institute har under lång tid verkat för att människor ska bli bättre på att navigera i en värld av data. Att ha en grundläggande förståelse för hur man samlar in, analyserar och förstår data är nödvändigt i dagens samhälle. Genom projekt som The Batting Lab gör SAS Institute kunskap om data och dataanalys tillgänglig för fler.