Goda tider för hotellen när kronan faller

Johan Nilsson/TT: Tina Eriksson, hotellchef, på Torekov Hotell i Torekov. "Den svaga kronan gör att fler söker sig hit. Att de får mer för pengarna är även något som vi marknadsför i exempelvis Danmark", säger hon.
Johan Nilsson/TT: Tina Eriksson, hotellchef, på Torekov Hotell i Torekov.
Johan Nilsson/TT: Tina Eriksson, hotellchef, på Torekov Hotell i Torekov.

Boven i dramat är den generellt svagare kronan jämfört med de stora valutorna, vilket för svenska turister i utlandet innebär en tunnare plånbok. Riksbankens försiktiga penningpolitik hjälper föga och en svag kronkurs är även framöver att vänta.

Sedan i slutet av förra sommaren fram till och med mitten av april i år ökade priset för en euro med drygt en krona, från 9:45 kronor till 10:46 kronor. Sett över de senaste fem åren har även dollarn, det brittiska pundet och den danska kronan ökat tvåsiffrigt gentemot den svenska valutan. När svenskar tappar i köpkraft utomlands betyder det å andra sidan allt billigare semestrar för utländska turister i Sverige.

Riktad marknadsföring

Det märks på Bjärehalvön i sydvästra Sverige, antagligen mest känd för sommarorten Båstad med sin årliga tennisvecka. Tack vare närheten till Malmö och Köpenhamn är kustremsan ett välbesökt resemål för danska turister. Dagens växelkurs hjälper till att locka ännu fler gäster söder ifrån, enligt Tina Eriksson, hotellchef för Torekov Hotell.

Den svaga kronan gör att fler söker sig hit. Men det är inte enbart danskar, vi ser även allt fler gäster från Tyskland och Nederländerna, säger hon.

"Snabbast växande sektorn"

Det stigande intresset bland köpstarkare turister återfinns i statistiken. Under 2017 toppade länder som Tyskland, Danmark och Storbritannien listan över antalet utländska gästnätter i Sverige, totalt uppgick antalet övernattningar till 16,2 miljoner i fjol, enligt Tillväxtverkets siffror. Turistforskaren och lektorn i kulturgeografi på Karlstad universitet, Lotta Braunerhielm, instämmer.

Besöksnäringen är den snabbast växande sektorn i svensk ekonomi. Den svagare kronan har en tydlig påverkan på resandet, det har vi sett under flera års tid.

Svensk orörd natur

Att Sverige har blivit ett allt populärare resmål kan dock inte enbart förklaras av en svagare krona. Den orörda naturen och svensk kultur är fortfarande bidragande faktorer, säger Lotta Braunerhielm. Framöver är det storstäderna och en allt starkare profilering som matland som kommer driva turismen hit.

Från Nordic Choice Hotels, som också känner av ett ökat tryck från européer och amerikaner på sina hotell, förklaras intresset dels av en svagare krona, dels för att Norden har blivit mer tillgängligt.

Vi ser en ökning av våra utländska gäster hittills i år. Vi anser absolut att en svagare krona i kombination med en starkare euro har en inverkan. Att Norden har blivit mer tillgängligt för medelklassen i Europa tack vare lågprisflyg med direktavgångar hit är också en viktig faktor, säger hotellkoncernens operative chef Katalin Paldeak Pålsson.

För Tina Eriksson och personalen på Torekov Hotell planeras det nu inför den kommande sommarsäsongen, och då står andra saker än kronkursen i fokus.

Året började lite segt, eftersom att vi är såpass beroende av vädret. Nu hoppas vi på en solig vår och sommar för att sätta fart på turismen och bokningarna.