När DreamHack slår upp portarna på Stockholmsmässan presenteras rekordmånga utställare i samband med att festivalen kommer till Stockholm för första gången. Över 90 utställare finns på plats på vad som liknar mer ett nöjesfält än en mässa. Festivalbesökarna beräknas dessutom spendera drygt 81 miljoner kronor under deras tid i Stockholm.
Den 22–24 november kommer DreamHack till Stockholm för första gången. Festivalen där datorspel, musik och livesänd e-sport möts, erbjuder även en interaktiv expo i världsklass som lockar tusentals besökare varje år.
Till Stockholmsmässan i Älvsjö väntas närmare 50 000 personer att delta, och nu presenterar festivalen sin största expo någonsin. Över 90 utställare finns på plats för att interagera med framtidens generationer.
– Sedan vi offentliggjorde att vi kommer till Stockholm så har intresset för en plats i expon varit enormt. Vi sålde ut rekordtidigt och konstaterar en ökad vinst på 60 procent på bara expo, säger Andreas Jernberg, Managing Director på DreamHack/ESL FACEIT Group Nordics.
På plats finns Presenting Partner Elgiganten, som precis som tidigare år har en enorm butik på plats och som ansvarar för försäljningen på DreamHack. Dessutom återkommer Elgigantens otroligt populära koncept 1337 Giveaway, som varje festival lockar tusentals barn och unga till Main Stage.
Några som också följt med till Stockholm är Pantamera, som med sin Bean-bag-vägg alltid lockar mycket folk.
– En stor anledning till att vår expo blivit så populär är vårt “DreamHack Wheel”, som uppmanar våra partners till kreativitet och våra besökare till aktivitet. Våra partners tar fram aktiveringar i deras montrar, och besökarna får belöning i form av “coins” om de deltar. På så sätt har vi en mer interaktiv expo än andra, vilket effektiviserar varumärkeskännedomen, säger Andreas Jernberg.
"DreamHack sätter verkligen Stockholm på kartan som en dynamisk gaming-destination. Eventet attraherar en spännande internationell publik till staden och det betyder mycket för besöksnäringen i Stockholmsregionen", säger Anna-Karin Werner, affärsområdeschef Kongresser och Guest Events på Stockholmsmässan.