Fyra högstadieskolor i Karlstad har förändrat sina grönytor i år för att gynna biologisk mångfald. Förändringen baserar på elevers egna idéer och Karlstads kommun och forskare från Karlstads Universitet hjälpte till att förverkliga dessa idéer. Resultaten är fina ytor med många blommor och humlor och fjärilar som flyger runt!
Förändringar på skolor i Karlstad är en del av projektet ”Lära och leva med insekter”. I projektet samarbetar forskare i biologididaktik på Karlstads Universitet (KAU) tillsammans med Karlstads kommun via skolor, projektgruppen Gröna tråden, parkenheten och fastighetsavdelningen. Projektet syftar till att elever och allmänheten får mer möjligheter att gynna och uppleva biologisk mångfald i stan.
Elevernas egna förslag
Det speciella med förändringen på skolor är att de är baserade på elevers egna idéer. Eleverna har deltagit i ett tidigare projekt på Karlstads universitet som heter ”Actions for Insects”.
- Genom projektet fick elever möjligheten att identifiera ytor på skolor som skulle förbättras. Eleverna har identifierat flera gräsmattor som inte används och som kunde förändras genom minskat klippning, så att fler blommor för pollinatörer kan växa, berättar Peter Lampert, projektledare för Actions for insects på Karlstads universitet.
Nu blommar gräsmattor på fyra skolor
Projektet har resulterat i att gräsmattor på Mariebergsskolan, Rudsskolan, Hultsbergsskolan och Ilandaskolan har fått växa fritt. Och inventeringar visar att det har fått effekt.
- De senaste åren har vi ställt om flera offentliga ytor som tidigare klipps ofta till att bli ängar och inventerar nu kontinuerligt växter och insekter på utvalda platser. Vi ser både på de här ytorna vid skolorna och på andra platser att vi har många olika växtarter och pollinatörer som trivs. Det känns väldigt bra för vi måste ha fler insekter för att våra ekosystem ska klara de klimatvariationer som vi kommer se mer av, säger Anna Mossberg, parkchef i kommunen.
Nya möjligheter i undervisningen
Förändringarna på skolorna gynnar inte bara biologisk mångfald, men de skapar också nya platser för praktisk utomhusundervisning på skolan.
- Forskare i biologididaktik från Karlstads universitet har jobbat tillsammans med projektgruppen Gröna tråden för att sprida praktiskt undervisningsmaterial som alla NO-lärare i högstadiet kan använda. Det ger eleverna möjlighet att utforska på ett praktiskt sätt, som till exempel att undersöka vilka växter och vilka pollinatörer som finns på de förändrade ytorna, säger Peter Lampert.
Ger hopp inför framtiden
Från kommunens sida ser man väldigt positivt på det här projektet och vad den innebär i förlängningen.
-De förändrade skolytorna visar elever att det är möjligt att bidra till en reell förändring i samhället. På det sättet kan elever lära sig att även stora aktuella miljöutmaningar som minskning av biologisk mångfald kan bemötas, säger Monika Bubholz (MP), ordförande i teknik- och fastighetsnämnden.
Källa: Karlstads kommun