2022 var ett rekordår för campingnäringen. Och inför sommaren ser bokningsläget ännu bättre ut. I mars var efterfrågan på campingstugor 17 procent högre i jämförelse med samma period året innan, enligt branschsajten Turismnytt.
Johan Söör, som i sin roll som vd på First Camp driver Skandinaviens största campingkoncern – med ett femtiotal destinationer och drygt 3 000 stugor enbart i Sverige – berättar att intresset från utländska besökare är rekordstort.
Det är främst tyskar, men även norrmän, nederländare, belgare och schweizare.
För varmt vid Medelhavet
Han pekar på att den svaga kronan utgör huvudförklaringen till den höga efterfrågan.
Sedan har vi även sett att utländska turister som annars åker till Medelhavet tycker att det är för varmt där. Då söker de sig hit i stället där det är mer "lagom" varmt på sommaren.
Lena Kempe, vd på Daftö Resort i Bohuslän, uppger att läget inför säsongen ser lovande ut.
Vi tror att det kommer att bli en jättebra sommar, som bokningsläget ser ut nu.
Hennes camping ligger endast tre mil från den norska gränsen, och besökarna från vårt västra grannland spelar en betydande roll för verksamheten. 2019 hade Daftö Resort 70 procent utländska gästnätter, vilket pandemin ändrade förutsättningarna för.
Vi har gått starkare på den svenska marknaden, men även fått tillbaka den norska nu. Förra året bestod våra gäster till 49 procent av svenskar och 51 procent av norrmän, säger Lena Kempe.
Kopplat till hållbarhetsfrågan
Johan Söör på First Camp bedömer att det ekonomiskt ansträngda läget i stor utsträckning påverkar folks val av semesterort.
Kostnadsfaktorerna är väldigt viktiga. Men vi har även under flera år sett ett stadigt ökande intresse för att semestra i Sverige och inte åka utomlands, vilket ju är kopplat till hela hållbarhetsfrågan. Den trenden såg vi redan innan pandemin, och den har bara förstärkts sedan dess.
Lena Kempe instämmer i att kronans nedgång påverkar gästernas ageranden.
I det här läget kan vara positivt för oss som driver “hemester”-verksamheter, eftersom det blir dyrare att resa utomlands – och billigare för våra utländska målgrupper att komma hit. I den bemärkelsen är det gynnsamt för oss, säger hon.
Utmaning att hitta rätt personal
En stor utmaning för besöksnäringen är kompetensförsörjningen – att säkerställa att verksamheten har tillgång till medarbetare med rätt kompetens på kort och lång sikt.
Det var en stor utmaning förra sommaren när hela branschen tog fart igen ordentligt efter pandemin, säger Johan Söör och tillägger:
Det är bättre i år men, det kan fortfarande vara svårt för oss att bemanna specifika destinationer till vissa yrken.
Lena Kempe fyller i:
Vi är 27 året-runt-anställda, och blir 220 över säsongen. En utmaning är förstås att hitta säsongspersonal och hinna utbilda alla. Hittills har vi många fler som sökt sig hit än förra året.