Folkfesten är viktigare än prestationen när det gäller breddidrott. Säg adjö till storstäderna. Förlägg istället evenemangen till mindre städer eller till landsbygden. Men välj orter som ligger relativt nära större städer. Det är Martin Bengtssons koncept för framtidens breddmönstring som ska bidra till en bättre folkhälsa.
AV: C-G HANBERG | FOTO: @SPORTOCHNATURFOTO
Martin Bengtsson har en lång internationell erfarenhet av att marknadsföra stora idrottsevenemang, bland annat uthållig-hetssporter som triathlon, cykling och lång distanslöpning. Efter att nästan ha gått in i väggen av stress startade han ett eget företag 2017 med inriktning mot hälsa, kondition och före-tagsevent.
Han är initiativtagare till Vadstena Triathlon. Grenarna är löpning, simning och cykling. Det är en årlig folkfest för alla, oavsett erfarenhet och ålder.
– Gemenskapen och glädjen är viktigare än den tid kronometeruret visar. Vi har därför olika aktiviteter under den helg Vadstena Triathlon arrangeras. Bland annat en expo där lokala handlare och sponsorer ställer ut, berättar Martin Bengtsson.
Det finns också ett område för barn och ung-domar och ett annat, där föreningar, klubbar och skolor visar upp sig. År 2019 kallade deltagarna Vadstena Triathlon ”Sveriges trevligaste arrangemang”. Det beskrivs som ett charmigt, välkomnande och prestigelöst evenemang som även bjuder på underhållning.
LANDETS TREDJE STÖRSTA TRIATHLON
– Vadstena Triathlon var den tredje största triathlon-tävlingen i Sverige 2022. Vi hade 712 anmälda del-tagare och vi fick också äran att inkludera SM, RM och Svenska Cupfinalen i triathlon, berättar Martin Bengtsson.
I den välkända Klassikern ingår Vasaloppet, Vansbrosimmet, Lidingöloppet och cykeltävlingen Vätternrundan.
– Trender och tillväxtkurvor i olika sporter visar att dessa fyra grenar inte nödvändigtvis är de som får mest genomslag idag. I framtidens klassiker bör nya grenar vara med. Då gäller det att ha örat mot rälsen och bygga en grund som håller för fram-tidens krav och önskemål, vad gäller innehåll, plats och samhällsengagemang, menar Martin Bengtsson.
Mountainbike och swimrun, med vacker natur som inramning, kan komma att ingå i den nya klassikern.
– Swimrun - löpning och simning i direkt följd – har blivit populärt under de senaste åren, liksom att ta cykeln från asfalten ut i majestätisk natur, säger Martin Bengtsson.
Martin Bengtsson står på barrikaden i kampen mot psykisk ohälsa.
– Ett idrottsevenemang bör ha sin grund i något som arrangören känner starkt för. Psykisk ohälsa drabbar allt fler. Därför går det ofta att få en god uppslutning i breddevenemang som befrämjar hälsan, menar Martin Bengtsson.
PAKETERINGEN VIKTIG
Evenemanget måste också paketeras på rätt sätt för att locka många deltagare och sponsorer.
– Skapa så mycket värde som möjligt så att del-tagaren känner sig välkommen och, genom del-tagaravgiften, gör skillnad. Till exempel i kampen mot psykisk ohälsa.
Många arrangörer börjar med att bygga den perfekta sportupplevelsen för evenemanget, till exempel banor och växlingsområden.
–Då finns det inte mycket tid och energi kvar för att få in sponsorpengar när läget blir skarpt. Den kommersiella plattformen bör därför byggas innan de praktiska förberedelserna för arrangemanget börjar, säger Martin Bengtsson.
En mindre sponsor kan få ett minst lika stort genomslag som en stor under ett event om aktiviteterna är unika och genomtänkta. I slutänden är det upp till företaget att göra sig attraktivt i del-tagarens och åskådarens ögon.
– En arrangör kan inte ta för givet att sponsorerna löser detta själva utan bör vara en stöttande partner, menar Martin Bengtsson.
Ödsla inte pengar på ett evenemang och sedan bara luta dig tillbaka.
– Se istället sponsringen som en möjlighet att göra skillnad för deltagare, besökare och anställda, inte minst när det gäller hälsan. En kombination av emotionell och kommersiell sponsring ger den bästa avkastningen på sikt, säger Martin Bengtsson.
TID FÖR ÅTERHÄMTNING VIKTIGT
– För att lätta på stresstrycket måste företagen ge personalen tid för återhämtning. Ungefär 30-50 procent av konferensen bör om möjligt avsättas för det. Det kan till exempel vara forsränning, fjäll- eller skogsvandringar, matlagningskurser, kajakturer och föreläsningar om friskvård med den vackra naturen som närmsta granne, säger Martin Bengtsson.
Ledstjärnan för konferenser, team building och kundevent bör enligt Martin Bengtsson vara att främja den psykiska hälsan.
– Kreativiteten och återhämtningen bör få lika stort fokus. Då är storstadskrogarna inget bra alternativ. Naturen är mycket bättre både för kropp och själ.
Att ha konferensen i naturens hägn och frid är också ett sätt att riva pyramiderna.
Alla blir mer på samma nivå då, oavsett vilken roll man har på företaget, säger Martin Bengtsson.
Den gamla tidens ledarskap, där någon står på toppen och pekar åt alla håll, är på väg ut.
– Den nya stilen är i stället holistisk genom att synliggöra och stötta individen och verka för en god hälsa, säger Martin Bengtsson.
Martin Bengtsson gillar att träffa människor och bygga nätverk. Den sociala kompetensen har han kanske fått med modersmjölken men åren i USA vässade den ytterligare. Där gäller sportsko-tillverkaren Nikes gamla devis: "Just do it". Rikedom och samhällsställning imponerar inte på honom utan alla har samma värde. Hans respekt måste man förtjäna genom mänskliga kvaliteter. Så borde fler tänka.