Lågkonjunkturen står enligt många bedömare inför dörren, och rusande elpriser skakar såväl hushållen som företag inför vintern.
Skistar med verksamhet i bland annat Åre och Sälen har dock inte drabbats negativt av de nya ekonomiska förutsättningarna, snarare tvärtom.
— Jag har full förståelse för att många kan känna oro för till exempel elpriserna. För vår del ser vi dock att det finns en mycket stark efterfrågan att semestra på hemmaplan, säger vd:n Stefan Sjöstrand till TT och utvecklar:
Vår erfarenhet från tidigare lågkonjunkturer är att vi ser väldigt små korrelationer i anslutning till dessa.
Kronan avgör
Desto större historisk betydelse har då den svenska kronans utveckling, en svag krona attraherar inte bara utländska besökare till Sverige utan gör att svenskar väljer att semestra i Sverige i stället.
För vår del är det väldigt positivt och vi ser nu ett ökat bokningsläge med sju procent jämfört med före pandemin. Omkring 20 procent av våra gäster är också danskar, säger han.
För att dra nytta av de nya valutaförutsättningarna intensifierar nu företaget sitt arbete inte bara mot den danska marknaden utan även Storbritannien, Tyskland och Nederländerna.
Uppmanas spara
De ökade elkostnaderna har inte påverkat bolaget då man köper in elen på fyraårsperioder och inte har rörligt elavtal, däremot kommer man i vinter att uppmana gäster att spara på förbrukningen.
Det kan handla om att man inte sätter på bastun innan man ger sig ut i backen utan använder timer, att tänka på det här när man duschar även om elen nu bara är 4,5 procent av våra totala kostnader, säger Stefan Sjöstrand.
Resultatmässigt gjorde företaget en förlust före skatt på 269 miljoner kronor för perioden juni-augusti. Under motsvarande period i fjol blev det en vinst på 80 miljoner kronor där en fastighetsförsäljning förklarar den stora skillnaden i resultat mellan åren. Omsättningen steg från 184 miljoner till 224 miljoner kronor.
Styrelsen föreslår samtidigt att aktieutdelningen dubblas till tre kronor per aktie.