De turismekonomiska beräkningarna som Helsingborgs stad har gjort för 2016 visade på en stark ökning för turismen i staden, som generade hela 3 650 årsarbeten spritt över samtliga branscher. Detta innebär en ökning med drygt sex procent eller 216 årsarbeten jämfört med 2015.
Under 2016 ökade turismomsättningen med över nio procent, eller 413 miljoner kronor jämfört med 2015. Tillsammans spenderade dagsbesökare och övernattande turister 4,94 miljarder kronor i Helsingborg.
Hotell- och restaurangföretagen i Helsingborg, som är en stor del av besöksnäringen, anställer många yngre och personer med utländsk bakgrund. Enligt de senast tillgängliga siffrorna från 2015 har drygt 40 procent av samtliga anställda utländsk bakgrund och över 32 procent är 24 år eller yngre.
- Besöksnäringen är viktig och skapar välbehövliga jobb i Helsingborg, inte minst för unga och nyanlända eftersom det är en bransch där många får sitt första jobb. Besöksnäringen är en framtidsbransch i Helsingborg med stor potential till fortsatt tillväxt och ännu fler jobb, säger kommunstyrelsens ordförande Peter Danielsson.
- Det är glädjande att stadens arbete ger resultat. Det visar att våra målmedvetna och långsiktiga satsningar på till exempel internationell marknadsföring, utökad hotellkapacitet, produktutveckling och evenemang lönar sig, säger Emma Håkansson, turism- och destinationsutvecklingschef i Helsingborgs Stad.