De senaste åren har resebranschen minst sagt påverkats av omvärlden, och inte minst svenska folkets beteenden och förhållningssätt inom resande. Vi söker en annan typ av resmål, värdesätter av- och ombokningsbara biljetter och har förändrat våra prioriteringar. Förutom Covid-19 har oroligheter, krig och ekonomi påverkat våra beteenden. Detta visar Tickets stora trendrapport Ticket Collection om resande 2023.
Under två år av pandemi så avstod de flesta svenskar från utlandssemester, och även 2022 kom av sig som reseår på grund av passproblem, kaotiska flygplatser och inställda flyg - 51 procent av svenskarna hade velat resa mer än de gjorde under förra året enligt Tickets Sifoundersökning. I år planerar däremot nästan varannan svensk (46 procent) att resa utomlands, där de flesta (36 procent) planerar att resa utomlands 1-2 gånger.
– Trots stundande lågkonjunktur ser vi inte en minskning i hur många som uppger att de planerar resa under året. Efter tre år utan utlandsresor för många svenskar så ska det mycket till för att man inte ska boka in en semesterresa 2023. Det vi kan se är dock att omvärldshändelser har påverkat hur man bokar resor och vart man vill resa, säger Sofia Eddelid, PR- och kommunikationsansvarig hos Ticket.
Semesterresor och ekonomin – höjda matpriser påverkar mest
Innan pandemin så uppgav 39 procent av svenskarna att de ändrat sina resvanor på grund av klimatförändring, tätt följt av terrordåd eller terrorhot vilket angavs av 33 procent. I årets undersökning var det drygt hälften så många, 20 procent, som nämnde miljöhot som en faktor som påverkat deras resande, medan bara 6 procent påverkats av terrorhot. I stället är det kriget i Europa och det ekonomiska läget som numera påverkar svenskarnas resande. Allra störst inverkan har höjda matpriser, tätt följt av minskat värde av inkomst (p.g.a. inflation) samt höjda elpriser, bränslepriser och boräntor. Trots detta uppger 33 procent att det ekonomiska läget inte kommer påverka deras semesterresande alls, medan 52 procent fortfarande tänker resa men däremot anpassar hur och var de reser. Endast 13 procent tänker helt avstå från semesterresa utomlands 2023.
Otrygg omvärld – tryggt resande
Efter tre år av kriser och restriktioner så är det trygghet, hängsle och livrem som gäller för svenskarna. Resandet ska vara enkelt och smidigt, till välbekanta semesterklassiker. Detta har bland annat gjort att en större andel väljer att boka en charter- eller paketresa i stället för att boka flyg och hotell var för sig. Den största förändringen i bokningsbeteende är att 28 procent uppger att de alltid ser till att boka avbokningsbara biljetter, så att man har möjlighet att ändra sig om något skulle hända i omvärlden eller i privatekonomin. Högst upp på listan av vad svensken värdesätter vid bokning av resor är att boka via en seriös och väletablerad aktör, och 59 procent uppger att detta är avgörande för var eller hos vem de bokar sin utlandssemester. Även personlig service och rådgivningsmöjligheter (20 procent) samt resebolagets tillgänglighet via telefon och e-mail (17 procent) har seglat upp som viktiga faktorer som avgör var man bokar sin resa.
– Under 2022 har vi märkt av det ökade behovet av trygghet vid bokning av resa, då de senaste åren tyvärr bestått av många oförutsedda händelser. Trenden av ökat behov av smidiga, trygga bokningar hänger kvar in i 2023, där många har fått erfara vikten av att få tillgång till råd och assistans om något oplanerat sker. På frågan om vad som var viktigast vid bokning av resa svarade en majoritet att en seriös och väletablerad väger tyngst 2023, medan priset hade störst inverkan vid val av vem man bokar med 2019. Detta trots det ekonomiska läget, vilket säger en del om hur högt tryggheten värdesätts nu, säger Sofia Eddelid.
Svensken längtar efter sol och värme
Den främsta anledningen till att man reser utomlands under 2023 är för att få sol och värme, det uppger 48 procent av svenskarna. Även att få kvalitetstid med sin partner eller familj, samt att komma bort från vardagen, är viktiga anledningar att boka in en utlandssemester under 2023 och uppges av drygt 40 procent. Detta gör att 6 av 10 resor på topplistan just nu består av resor till sol- och bad, där klassiska favoriter dominerar: Spanien och Thailand.
Ett urval av trendande semesterländer från Ticket Collection 2023:
Årets förlorare: Långresor
Europa är årets vinnare, dit resandet ökar med 16 procent jämfört med samma period 2019. I stället har långresorna nästan halverats, men enstaka undantag som exempelvis Thailand. Detta beror på trenden mot tryggt och smidigt, helst inom EU, i kombination med höga bränslepriser som gör framför allt långflygningar dyrare.
Årets vinnare: Spanien
Det allra mest populära resmålet är Spanien, dit bokningarna ökar med 24 procent jämfört med innan pandemin. Spanien är även det resmål flest svenskar vill resa till under 2023, enligt Tickets SIFO-undersökning. I synnerhet Kanarieöarna träder fram som pandemins vinnare. Ögruppen är i princip det enda resmålet i Europa som har sol- och badväder under vintern, och har kunnat välkomna mängder av resenärer som innan pandemin brukade resa till Miami eller Asien under vintern.
Årets storstad: London
Svenskarnas favoritresmål för storstadsupplevelser vid sidan av New York har alltid varit London. Nu när man inte riktigt hittat tillbaka till långresor efter pandemin så lockar Storbritannien mer än USA, och resorna dit har ökat med 44 procent.
Årets raketer: Grekland och Tyskland
Trenden mot sol- och badresor inom Europa gynnar Grekland, som är årets största klättrare med en bokningsökning på 84 procent jämfört med innan pandemin. Bland storstadsresenärerna har Tyskland snabbt seglat upp som en favorit, där bokningarna har ökat med 70 procent jämfört med 2019 – Berlin ligger i toppen tätt följt av München.
Tio i topp länder
1. Spanien (1)
2. Storbritannien (6)
3. Thailand (2)
4. Frankrike (5)
5. Tyskland (10)
6. USA (3)
7. Italien (9)
8. Grekland (NY)
9. Turkiet (8)
10. Portugal (7)
Källa: Tickets bokningsstatistik. Bokningar gjorda 1/11-2022-14/1-2023, siffra inom parantes står för placering samma period 2019.