Kungliga Djurgården i Stockholm, har utsetts till vinnare av 2025 Place Brand Impact Story Awards – en prestigefylld utmärkelse som lyfter fram varumärken som inte bara representerar en plats, utan också aktivt driver dess utveckling i en hållbar riktning. Bakom priset står The Place Brand Observer (TPBO), en ledande global kunskapshubb inom place branding.
Destinationer världen över konkurrerar om priset som syftar till att samla och sprida insikter om bästa praxis från de främsta aktörerna. Nu föräras en svensk destination - i hjärtat av Stockholm, priset.
Juryn lyfter särskilt kraften i det starka samarbetet:
"Det här är en imponerande berättelse om samarbete – att samla 62 attraktioner för att gemensamt lyfta och förmedla sina kärnvärden inom fyra avgörande fokusområden. Om någon någonsin har behövt bevis på att helheten är större än summan av delarna, så är Djurgården svaret.”
– Djurgårdens resa mot en mer hållbar framtid startade redan 2016, när vi valde samverkan framför konkurrens och gjorde långsiktig hållbar utveckling till kärnan i våra värderingar. Sedan dess har vi samarbetat för att utveckla vår destination där hållbarhet, underhållning, kultur, natur och innovation går hand i hand. Det känns fantastiskt att det vi gör inspirerar världen över, säger Camilla Zedendahl, vd för Kungliga Djurgårdens Intressenter som driver det breda samarbetet inom destinationen.
Denna utmärkelse är en hyllning till alla de initiativ världen över som genom samverkan, hållbarhet och storytelling skapar framtidens destinationer.
Övriga finalister:
Little Tasmanian, (Australien) – finalist och vinnare av katigorin orginalitet.
Barnet Zero (Storbritannien), Limerick (Irland), Durham Region (Kanada) – finalister
Källa: Royal Djurgården