Gula gräsmattor sänkte Husqvarna

Under den långa värmeböljan låg fokus tungt på det svenska jordbruket som riskerar miljardförluster. Men värmen drabbade en lång rad företag inom olika sektorer. Värmen fick till exempel många hemmafixare att lägga ombyggnadsplanerna på is, vilket Byggmax flaggade för i sin kvartalsrapport på torsdagen.

Tryckte ner

Värmen och alla intorkade gräsmattor har också tryckt ner Husqvarnas resultat. Bolaget, som tillverkar bland annat gräsklippare och motorsågar, vinstvarnade redan i september och redovisar en rörelseförlust på 124 miljoner kronor för tredje kvartalet 2018. Detta dock efter engångskostnader på 349 miljoner kronor. Det kan jämföras med en vinst på 433 miljoner kronor motsvarande period föregående år.

Omsättningen uppgick till 8 042 miljoner kronor, jämfört med 7 449 miljoner kronor ett år tidigare.

Vägde inte upp

Värmen ökade försäljningen i divisionen Gardena, som bland annat säljer bevattningsprodukter, men det räckte inte för att väga upp det totala tappet. En större klimatpåverkan har Husqvarna aldrig upplevt tidigare, enligt vd Kai Wärn.

Om du inte klipper gräset och använder våra produkter behöver du heller inga reservdelar. Dessutom hade vi en sen vår både i USA och Europa så nackdelarna kom slag i slag för oss, säger han till TT.

Allt var dock inte vädrets fel, understryker Kai Wärn.

Vi har tagit en del fasta kostnader för att driva tillväxt och vi har inte fått ut det vi planerat av våra genomföra effektiviseringar.