Allt fler svenska campare tillbringar längre tid i sina campingfordon varje sommar. Det visar en undersökning, genomförd av Husvagns- och Husbilsbranschens Riksförbund (HRF).
– Förklaringen är att allt fler använder sina husvagnar och husbilar över stora delar av året. Inte bara sommaren, säger HRF:s ordförande Per Nilsson.
Intresset för det mobila livet i Sverige är inte bara grundmurat. Det ökar dessutom. Siffror från SCR Svensk Camping visar att 2022 blev ett nytt rekordår med en ökning med 11 procent jämfört med året innan.
Den växande campingtrenden slår också igenom i Husvagns- och Husbilsbranschens Riksförbund HRF-enkät som genomförts under hösten.
– HRF-enkäten visar tydligt att husvagns- och husbilsägare nyttjar sina fordon mer i dag än för fem år sedan. Och när de får frågan om framtiden uppger mer än var fjärde att de kommer campa mer. Endast 2,6 procent tror att det blir mindre camping framöver, förklarar Per Nilsson.
Sverige är det land i Europa som per capita har flest campingfordon följt av Nederländerna, Danmark, Finland och Tyskland. SCR Svensk Campings statistik visar med tydlighet att campingintresset fortsätter att öka. Antalet gästnätter på svenska campingar var 2022 hisnande 17,1 miljoner, vilket är en ökning med 11 procent jämfört med året innan.
– Det finns självklart flera förklaringar till den kraftiga tillväxten. Om man tittar på utvecklingen av campingfordonen erbjuder de i dag en standard som gör ”livet på hjul” enkelt och lyxigt. Välutrustade kök, golvvärme, sköna sängar och badrum med alla bekvämligheter är i princip standard, berättar Per Nilsson.
HRF-enkäten har bland annat frågat om hur mycket camparna bor i sina fordon i dag jämfört med för fem år sedan. Där svarar nästan hälften (44,7 procent) ”något mer” eller ”betydligt mer”. I dag bor man i genomsnitt 30,2 nätter i sitt campingfordon per år.
På frågan ”hur tror du att du kommer att campa framöver?” svarar merparten (70,2 procent) att omfattningen blir den samma som i dag, men mer än var fjärde (27,2 procent) uppger att de kommer campa mer. Endast 2,6 procent kommer att campa mindre än i dag. Per Nilsson är inte förvånad över resultatet.
– Precis som siffrorna visar har vi i branschen haft uppfattningen om att varje husvagn och husbil används mer än tidigare. För oss som bransch är det självklart intressant. Det visar att vi verkar i en bransch med fortsatt tillväxt.