Nu lanserar svenska MOVS egenutvecklade elcyklar

Nörd (förgrund), Ergo (bakgrund) Foto: MOVS

Efter två år av intensiv utveckling lanserar svenska MOVS de nya elcyklarna Nörd och Ergo som bryter ny mark inom elektrifierad mikromobilitet. Nörd är ett högteknologiskt vrålåk medan Ergo är en ergonomisk vardagsglidare.

Modellerna är fyllda av smarta detaljer; till exempel avancerade sensorer som skapar en intuitiv körupplevelse. Det egendesignade cykelbatteriet är löstagbart med komponenter man annars hittar i elbilsindustrin. Och några sladdar syns inte – dom är väl dolda i den mattsvarta ramen som är tillverkad i ett enda stycke lättviktsaluminium utan fogar – en så kallad Uniframe.

Nu kan den breda massan för första gången åtnjuta en elcykel som kombinerar en stark identitet, avancerad teknologi och funktion för stadsliv och vardagspendling. I framtagningen av Nörd och Ergo har man inte plockat ihop standardkomponenter utan utvecklat varenda detalj in-house för att skapa en unik cykel med en avancerad körupplevelse. Fordonen är de första i en rad av kommande produktlanseringar från MOVS och ska nu bereda vägen för en hållbar och stressfri vardag genom noll utsläpp och ett cirkulärt system där man inte äger cykeln utan långtidshyr den.

Det som tydligt särskiljer MOVS från andra aktörer därute är balansen mellan design och funktion. Vi har borrat ner oss i varenda detalj för att skapa en så väldesignad cykel som möjligt som samtidigt står pall för svenska vintervägar och hjälper urbana stadsbor genom en hektisk vardag, säger Jonas Rundqvist, Chief Designer & Co-Founder på MOVS.

bild
Det egendesignade cykelbatteriet är löstagbart med komponenter man annars hittar i elbilsindustrin.  Foto: MOVS

Under 2021 såldes rekordmånga fem miljoner cyklar och elcyklar inom EU. Samtidigt menar branschen själva att det bara är toppen på isberget, elcykelförsäljningen beräknas öka från 3,7 miljoner cyklar 2019 till 17 miljoner 2030.

– För oss är det viktigt att tänka annorlunda, i stället för att sälja elcyklar erbjuder vi ett medlemskap på en enkel och lättillgänglig plattform, och i stället för att på det traditionella sättet använda standardiserade cykelkomponenter från hyllan har vi tagit fram majoriteten av delarna helt själva. Allt för att skapa den bästa av elcyklar som får stadsbor på bred front att hoppa upp i sadeln, säger Mikael Klingberg, CEO & Founder på MOVS.

bild
MOVS gör det enkelt att välja elcykel genom en månadskostnad som står sig väl mot kollektivtrafikens avgifter och utklassar de dyra bensin- och parkeringspriserna. Foto: MOVS