Marinarkeologi på nya designade museet Vrak

Entrén till Vrak vid invigningen i höstas. Byggnaden är ett båthus i betong från 1941 ritat av arkitekt Paul Hedqvist och som byggts om till museum. Vrak är en del av SMTM, Statens maritima och transporthistoriska museer.

På Djurgården i Stockholm finns ett antal museer och andra kulturinstitutioner. I Galärparken bakom Nordiska Museet och Vasamuseet ligger några mindre för specialintresserade – Spritmuseum, Vikingamuseet och nyligen invigda, marinarkeologiska Vrak.

Text och foton Sylvia Hardwick

Här finns också museifartygen isbrytaren Sankt Erik och fyrskeppet Finngrundet samt några större skutor och en småbåtshamn. Det är en marin miljö där de två sistnämnda museerna även är inhysta i tidigare båthus.  

bild
Den centrala trappan till andra våningen visar hur man skickligt använt platsgjuten betong med tre olika ytor – djup relief till höger, slät till vänster och slipad i trappstegen. Det stora ljusinsläppet i taket gör skillnaderna tydliga. Foto Anneli Karlsson Vrak/SMTM

Ett båthus i betong

Båthus 2 som inrymmer Vrak, Museum of Wrecks, byggdes mitt under brinnande krig 1941 för att hysa mindre, militära fartyg. Det byggdes i betong och arkitekt var Paul Hedqvist, känd för en rad byggen i funktionalistisk stil, bland annat flera broar, skyskrapor och en rad skolor.   

För att restaurera Båthus 2 till ett för Vrak funktionellt museum anlitade man Fahlander Arkitekter. Byggde gjorde Serneke. Arkitektbyrån har gått varsamt tillväga för att bevara huset men också skapat nytt i betong som den stiliga trappan till andra våningen, där stora ljusinsläpp lyser upp de olika ytorna.

Mats Fahlander är för denna ombyggnad nominerad till Årets Betongarkitekt – det är första gången priset kan gå till en ombyggnad. Tidigare i höstas var Vrak nominerat till Stockholms Byggmästareförenings ROT-pris 2021 för bästa ombyggnad, men priset gick till Gasklockan.

I entrén står en kopia av en av Vasas stora bronskanoner. Taket av metallnät och glaspartierna ska ge associationer till vågor. En kraftig travers har bevarats från tiden när man drog in båtar i byggnaden – flera balkar och lyftanordningar finns kvar.

bild
Den härliga silen i typisk holländsk keramik kommer från Älvsnabbenvraket utanför Muskö i Stockholms södra skärgård.

Utställningarna

Utställningarna inleds med den suggestiva filmen Minnenas hav.  I ett annat rum befinner vi oss sedan under ytan på Östersjöns botten – här upplever vi fyndplatsen av örlogsfartyget Resande man som förliste i en storm 1660. Från taket hänger montrar med svävande föremål från fartyget. Halvmörkret är ganska kusligt, men det ger en känsla av hur det är av vara en dykare som utforskar gamla vrak.

En trappa upp möter man några av Östersjöns alla vrak och historiska lämningar både fysiskt och digitalt. I snygga montrar från Expology i samarbete med holländska Bruns, presenteras djupdykningar i fynd, material och tidsepoker.

I utställningen Uppdraget kan man testdyka med så kallade VR-glasögon och få en realistisk känsla av ca 20 m djup och flöjtskeppet på botten. Man får själv fotografera, utforska vraket och lista ut vilket det rör sig om. Något för framtida sportdykare?

bild
En bild från Vrak Café och Bar. Den grönmålade disken i trä med lodräta ribbor och terrazzo-skiva är designad av Fahlander Arkitekter och utförd av Linjon. Till vänster skymtar ett cafébord tillverkat av Linjon och stolar av David Ericsson, framtagna av Verk.

Mer att titta på

Eftersom vraken bevaras bäst där de ligger blir det mycket foton och digitalt. I text och bild går man igenom ett antal kända och intressanta vrak och deras respektive historia men man får även se många fynd.

Här kommer också större modeller av flera av dessa skepp snart på plats, så man får en uppfattning om fartygen innan de förliste. Illustratören och formgivaren Anders Rådén har skapat 3D-modeller av fartygen Darss, Solen, Vrouw Maria, U479 och Estonia. De gjuts nu i vitmetall i Nederländerna och kommer att stå på podier så besökare kan känna på dem.

bild
Några vrakfynd. Skrovsidan är från Carolus XI, som bytte namn flera gånger, och som sjönk 1724 i Karlskronas hamn. Från Riksäpplet som sjönk 1676 är riksäpplet och skulpturen med armen med mera. Kanonlavetten är från Gröne Jägaren, ett vrak från ungefär samma tid. 
bild
I entrén står en kopia av en ståtlig bronskanon från Vasa, gjuten vid Tierps Järnbruk. Eldröret väger 1300 kg och den tidsenliga lavetten av ek 400 kg.

Design i gedigna material

På det luftiga bottenplanet finns förutom reception en fin butik med böcker och produkter med anknytning till föremålen på museet. Mittemot på den öppna ytan ligger inbjudande Vrak Café och Bar.

Alla diskar och butiksmoduler är ritade av Fahlander Arkitekter och utförda av Linjon i vackert grönmålat trä med lodräta linjespel. Det finns även en talarstol, en champagnevagn och en praktisk förvaringsbänk i samma lodräta språk men i naturträ. Kul att veta är att Linjon även utför fartygsrenoveringar.

I baren är stolarna i enkla linjer i grönmålat trä, tillverkade av Verk i Stockholm i massivt trä och designade av David Ericsson. Linjon har tillverkat borden med stativ från Blå Station och skiva i grön terrazzo.

På Vrak har man satsat på lokala och hållbara material – betong, ek, stål, glas och konststen, så kallad terrazzo. På övervåningen är golven i rå slipad betong medan hela entréplanet har ett vackert golv i terrazzo från Svensk Terrazzo-Teknik. Konststen är mycket praktisk och hållbar – på Vrak ger den lämpligt nog också associationer till havsbotten.   

bild
Dyk ner i det förflutna! I utställningen Uppdraget kan man testdyka med så kallade VR-glasögon. Här testar några ungdomar tekniken och dyker ner på Östersjöns botten för att utforska ett vrak.
bild
Bilden från receptionen visar traversen i entrétaket och designen i trä med grönmålade, lodräta ribbor som Fahlander Arkitekter och Linjon genomgående satsat på. Bilden till vänster visar några butiksmoduler.
bild
En bild från utställningen av vraket Resande Man som sjönk i en storm 1660. I halvmörkret får man en känsla av hur det är att röra sig i vatten på botten av ett vrak. Fynd från fartyget visas också i rummet. Foto Anneli Karlsson Vrak/SMTM

Du kan läsa mer om Vrak HÄR!