På Djurgården i Stockholm finns ett antal museer och andra kulturinstitutioner. I Galärparken bakom Nordiska Museet och Vasamuseet ligger några mindre för specialintresserade – Spritmuseum, Vikingamuseet och nyligen invigda, marinarkeologiska Vrak.
Text och foton Sylvia Hardwick
Här finns också museifartygen isbrytaren Sankt Erik och fyrskeppet Finngrundet samt några större skutor och en småbåtshamn. Det är en marin miljö där de två sistnämnda museerna även är inhysta i tidigare båthus.
Ett båthus i betong
Båthus 2 som inrymmer Vrak, Museum of Wrecks, byggdes mitt under brinnande krig 1941 för att hysa mindre, militära fartyg. Det byggdes i betong och arkitekt var Paul Hedqvist, känd för en rad byggen i funktionalistisk stil, bland annat flera broar, skyskrapor och en rad skolor.
För att restaurera Båthus 2 till ett för Vrak funktionellt museum anlitade man Fahlander Arkitekter. Byggde gjorde Serneke. Arkitektbyrån har gått varsamt tillväga för att bevara huset men också skapat nytt i betong som den stiliga trappan till andra våningen, där stora ljusinsläpp lyser upp de olika ytorna.
Mats Fahlander är för denna ombyggnad nominerad till Årets Betongarkitekt – det är första gången priset kan gå till en ombyggnad. Tidigare i höstas var Vrak nominerat till Stockholms Byggmästareförenings ROT-pris 2021 för bästa ombyggnad, men priset gick till Gasklockan.
I entrén står en kopia av en av Vasas stora bronskanoner. Taket av metallnät och glaspartierna ska ge associationer till vågor. En kraftig travers har bevarats från tiden när man drog in båtar i byggnaden – flera balkar och lyftanordningar finns kvar.
Utställningarna
Utställningarna inleds med den suggestiva filmen Minnenas hav. I ett annat rum befinner vi oss sedan under ytan på Östersjöns botten – här upplever vi fyndplatsen av örlogsfartyget Resande man som förliste i en storm 1660. Från taket hänger montrar med svävande föremål från fartyget. Halvmörkret är ganska kusligt, men det ger en känsla av hur det är av vara en dykare som utforskar gamla vrak.
En trappa upp möter man några av Östersjöns alla vrak och historiska lämningar både fysiskt och digitalt. I snygga montrar från Expology i samarbete med holländska Bruns, presenteras djupdykningar i fynd, material och tidsepoker.
I utställningen Uppdraget kan man testdyka med så kallade VR-glasögon och få en realistisk känsla av ca 20 m djup och flöjtskeppet på botten. Man får själv fotografera, utforska vraket och lista ut vilket det rör sig om. Något för framtida sportdykare?
Mer att titta på
Eftersom vraken bevaras bäst där de ligger blir det mycket foton och digitalt. I text och bild går man igenom ett antal kända och intressanta vrak och deras respektive historia men man får även se många fynd.
Här kommer också större modeller av flera av dessa skepp snart på plats, så man får en uppfattning om fartygen innan de förliste. Illustratören och formgivaren Anders Rådén har skapat 3D-modeller av fartygen Darss, Solen, Vrouw Maria, U479 och Estonia. De gjuts nu i vitmetall i Nederländerna och kommer att stå på podier så besökare kan känna på dem.
Design i gedigna material
På det luftiga bottenplanet finns förutom reception en fin butik med böcker och produkter med anknytning till föremålen på museet. Mittemot på den öppna ytan ligger inbjudande Vrak Café och Bar.
Alla diskar och butiksmoduler är ritade av Fahlander Arkitekter och utförda av Linjon i vackert grönmålat trä med lodräta linjespel. Det finns även en talarstol, en champagnevagn och en praktisk förvaringsbänk i samma lodräta språk men i naturträ. Kul att veta är att Linjon även utför fartygsrenoveringar.
I baren är stolarna i enkla linjer i grönmålat trä, tillverkade av Verk i Stockholm i massivt trä och designade av David Ericsson. Linjon har tillverkat borden med stativ från Blå Station och skiva i grön terrazzo.
På Vrak har man satsat på lokala och hållbara material – betong, ek, stål, glas och konststen, så kallad terrazzo. På övervåningen är golven i rå slipad betong medan hela entréplanet har ett vackert golv i terrazzo från Svensk Terrazzo-Teknik. Konststen är mycket praktisk och hållbar – på Vrak ger den lämpligt nog också associationer till havsbotten.
Du kan läsa mer om Vrak HÄR!