Piteås gågata fyller 60 år

Bilder hämtade från Leif Lidmans samlingar.

Piteå var tidigt ute med en shoppinggata som var avstängd för biltrafik. Om vi var först ut är omstritt, enligt ett klipp från Piteå-Tidningen. Det var nämligen inte bara Piteå som gjorde anspråk på titeln "Sveriges första riktiga gågata".

Helsingborg med Kullagatan, som invigdes den 10 oktober 1961, och Borås som fick sin gågata 1967 var snabbt ute med att markera sina städer som de första "gångarvänliga", men fick backa. Piteås gågata öppnades officiellt den 11 augusti 1961 och var sedan stängd för fordonstrafik till den 10 september samma år.

Den som väckte tanken om en gågata utan bilar var drätselkammarordförande Axel Bengtsson. Hans idé var först inte välkomnad av alla. Modedirektrisen Karin Persson var till en början inte odelat förtjust i idén att göra en shoppinggata, som skulle vara avstängd för fordonstrafik. Persson deklarerade ärligt i de debatter som föregick beslutet att hon tidigare, i egenskap av affärsidkare, hade gjort kraftigt motstånd till Axel Bengtssons idé men att hon efter en genomvakad lördagsnatt kommit till ny insikt.

 

bild
Bild: Leif Lidman

 

En som också backade upp det radikala förslaget om bilförbud, vilket väckts i drätselkammarens turistutskott, var chefen för Konsum Piteå med omnejd, Henning Boström.
- Det kan vara trevligt för folk som skall till Piteå för att handla att veta att de vågar gå mellan affärerna utan att först höja livförsäkringen. Vi är affärsmän och för att klara oss måste vi ha kunder. Det betyder att vi måste dra folk till staden. Vi bör därför göra allt för att höja stadens attraktivitet. Reklamvärdet av den planerade anordningen är stor, pläderade Henning Boström.

Som Konsumchef var för övrigt Boström även initiativtagare till många arrangemang ute på Storgatan sommartid. Positiv till förslaget var även Piteå sparbanks verkställande direktör Carl Nyman.
- Vi måste få folk till våra butiker. Som det nu är vågar sig kunderna knappt in på Storgatan för all motortrafik. Vi har knutit nävarna i byxfickan åt bilisterna.

"Människovänlig" gata
Trafiksituationen på den smala affärsgatan hade under 1950-talet blivit ohållbar genom den ökade bilismen och föranlett flera års diskussioner. I slutet av 1950-talet förbjöds genomgångstrafik för lastbilar och bussar efter Storgatan. När personbilstrafiken började tätna togs frågan om en enkelriktning av Storgatan upp till diskussion.
- Kanske kommer Piteå, som en av de allra första städerna i riket att få en "människovänlig" handelsgata, summerade Piteå-Tidningen den debatt som följde.

Vid premiären i augusti skrev Piteå-Tidningen bland annat:
- Alla som promenerade på den trots motortrafikens frånvaro ganska livliga gatan tycktes trivas allmänt och var man gick hörde man bara vackra ord om arrangemanget. Och visst ser det gemytligt ut. 

Snöfri året om 
Sedan 2009 värms gågatan i Piteå upp med hjälp av fjärrvärme från det lokal energibolaget PiteEnergi. Det gör att Sveriges äldsta gågatan är snöfri året om. 

Källor: Piteå-Tidningen och PiteEnergi.