Naturvårdsverket delar ut bidrag till informations- och kommunikationssatsningar som kan öka kunskapen om allemansrätten. I år är det 22 organisationer och föreningar som får dela på cirka 5,4 miljoner kronor.
Allemansrätten gör att vi alla har tillgång till naturen, men där ingår såväl rättigheter som skyldigheter. Föreningar och organisationer runt om i Sverige kunde i år söka pengar för informations- och kommunikationssatsningar som ska öka kunskapen om allemansrätten. I förlängningen ska det leda till att fler människor väljer att vara ute i naturen, känner sig hemma där och till att problem med skador och störningar minskar.
– Att vi är många som informerar och kommunicerar om allemansrätten på många olika sätt har varit en förutsättning för den höga kännedom om allemansrätten som finns idag hos allmänheten. Det här är en möjlighet för oss att stödja en del av det arbetet, säger Sanja Kuruzovic, handläggare på Naturvårdsverket.
Det är ett brett spann av initiativ som får medel till satsningar i exempelvis digitala kanaler, för att utveckla metoder för att uppleva allemansrätten, utställningar och insatser i skolor. Målgrupper är till exempel nyanlända, barn och unga, cyklister, hundägare och ryttare.
– Projekten riktar sig till många olika målgrupper och vi hoppas att vi tillsammans kan nå fler människor med information om hur allemansrätten fungerar, som i sin tur leder till att fler känner sig mer hemma i naturen, avslutar Sanja Kuruzovic.