Sjöhistoriska k-märker fritidsbåtar längs landets kuster
Vindö 30:an Ilona byggdes 1964 efter Carl Anderssons ritningar på Nötesunds Varv AB i Kleva-Orust. Det är en kravellbyggd havskryssare byggd i mahogny på ekspant. Ilona har Bermudarigg med originalmast i oregon pine. Under åren har mindre ändringar, främst av praktisk karaktär, gjorts bland annat tillkom en inombordsmotor tidigt. Genom åren har båten funnits kvar i vattnen utanför Skellefteå, där förste ägaren bodde. Foto: Privat
Sjöhistoriska museet k-märker fritidsbåtar i hela landet. Den här gången är det åtta båtar med hemmahamnar från Skellefteå i nordost till Strömstad i sydväst.
Bland vårens k-märkta båtar finns flera folkliga segelbåtar, några olika välrenoverade motorbåtar och för första gången en fritidsbåt driven av ångmaskin.
– Det är både glädjande och intressant att läsa om de noggranna renoveringar som gjorts på till exempel motorbåtarna Aina och Letos IV. Mycket av en båts historia avslöjas när reparationerna måste göras, säger Fredrik Blomqvist intendent på Sjöhistoriska museet.
Bland de nu k-märkta båtarna finns Aurelia som nuvarande ägare seglat, vårdat och underhållit de senaste 47 åren. En annan av segelbåtarna, Ilona, har efter sin tågtransport från Orust till Skellefteå blivit dessa vatten trogen. Ejdor, en drygt 100-årig ångslup har setts både i klassiska tv-programmen om Madicken och häromåret på båtmässan i Stockholm.
– De gamla välskötta fritidsbåtarna är ett kulturarv som fortfarande används och finns spritt över hela landet. Därför vill vi uppmärksamma dem och deras ägare. De här båtägarna satsar både tid och pengar på båtar som vi andra kan se till sjöss och vid bryggor, säger Mats Djurberg som är museichef på Sjöhistoriska.
Sedan starten 2009 har Sjöhistoriska museet k-märkt 168 fritidsbåtar efter att ägaren ansökt till museet. Till de generella reglerna för vilka båtar som kan k-märkas hör att de ska vara byggda till och med år 1965, vara i gott skick och ha en väldokumenterad historia.