När Gröna Lund stängde grindarna för i år kan nöjesparken konstatera att säsongen 2016 varit den mest välbesökta någonsin i tivolits 133-åriga historia. Med totalt 1 506 885 gäster slog man det tidigare rekordet från 2013 med dryga 6 000 gäster.
I år var det fler inbokade konserter än någonsin på Stora och Lilla Scen och man lanserade tre nya restaurangkoncept. I helgen stängdes grindarna efter 134 öppetdagar och tivolit kan konstatera att man slagit nytt besöksrekord. Även säsongskortsförsäljningen slog rekord, med 126 690 sålda Gröna Kort och 12 165 sålda Guldkort. Under säsongen har det också gjorts nära 10 miljoner åk i attraktionerna, vunnits över 84 000 kilo choklad och ätits över 177 000 hamburgare och 8,2 mil godisremmar.
– Att vi slog besöksrekord 2013 var stort, då det var första gången vi gick över 1,5 miljoner gäster. Och nu slår vi även det. Tittar man på nöjesparksbranschen internationellt, så är tvåprocentiga ökningar i besökssiffrorna någonting man firar med champagne. Vi har ökat våra besökssiffror med 50 procent på 10 år, något som är nästintill oslagbart i vår bransch. Jag är en enormt stolt VD just nu, säger Magnus Widell, VD på Gröna Lund.