2016 blev ett dunder år för svenska skidanläggningar. Totalt såldes skipass för 1,38 miljarder kronor under skidsäsongen 2015/2016, vilket är en ökning med 6,2 procent jämfört med rekordvintern året innan. En fin vårvinter med gott snöläge bidrog till det starka resultatet.
– Trots en tuff säsongsstart blev det en fin vinter med mars som toppmånad. Vi hade fler öppetdagar än vintern året innan, framför allt i södra Sverige, säger Titti Rodling, vd för SLAO Svenska Skidanläggningars Organisation.
De svenska skidanläggningarna sålde skipass (liftkort) för 1,38 miljarder kronor exklusive moms under vintersäsongen 2015/2016, en ökning med 6,2 procent jämfört föregående säsong. Totalt åkte 1,9 miljoner svenskar utför under vintern.
– Vi är väldigt nöjda med resultatet och de stora satsningar som våra medlemmar gör. Men vi kan inte luta oss tillbaka. Framför oss ligger ett viktigt jobb att locka och utbilda nästa generations skidåkare och nya svenskar som ofta saknar en relation till skidåkning. Här har de mindre anläggningarna runt tätorterna i hela landet en viktig roll, säger Titti Rodling.