Ute har vintern tagit ett rejält grepp om Sverige. Inne i mässhallen åker ungdomar wakeboard eller flyboard i en jättelik bassäng. Syftet är enkelt – att locka de yngre till mässan, båtvärlden och till att bli framtida båtköpare.
Vi måste höja nivån för att få dem intresserade, säger Hanse Thorslund.
Svårt locka unga
Förr var det vanligare med att de unga fostrades för ett liv på sjön, på gott och ont.
Nu får man vara glad om man får med dem ut, säger Thorslund.
Fördomarna om båtvärlden som gubbig stämmer annars väldigt bra, både bland besökare och utställare. Det är män, och det är äldre män. Snittåldern på mässan ligger kring 50. Snittåldern bland båtägarna ligger på 59 år, enligt Länsförsäkringars statistik. Så uppförsbacken är brant.
Det är för 83:e gången som båtmässan i Stockholm, Allt för sjön, anordnas. Och med ekonomisk högkonjunktur hoppas branschen kunna surfa på vågen. I fjol ökade försäljningen av antalet nya båtar i Sverige med cirka 2 000 till 20 000, enligt branschorganisationen Sweboats vd Mats Eriksson. Men även båtbranschen sätts i gungning av oron på bostadsmarknaden.
I viss utsträckning påverkar det även oss, säger Mats Eriksson.
Tapp i väst
I fjol lockade Stockholms båtmässa runt 83 000 besökare. Frågan är om man klarar att nå den siffran i år. Göteborgs båtmässa för några veckor sedan tappade runt tolv procent jämfört med förra året.
Båttrenderna hittas bland ribbåtar och aluminiumbåtar, gjorda för dagsturer. Men även segelbåtarna gör på årets båtmässa comeback, efter flera års frånvaro, säkert efterlängtat av alla seglare.
Segelbåtsföretagen mår bättre nu. Ekonomin har inte riktigt tillåtit dem att komma hit tidigare, men det går bättre nu, säger Hanse Thorslund.
Orustföretagaren Magnus Rassy och hans Hallberg Rassysegelbåtar får illustrera det. Goda tider och ett ändrat köpbeteende är bakgrunden.
Det är ett par årtionden sedan vi var här senast, säger han.