Generellt kan man säga att för bra sommarväder inte gynnar oss, och inte heller regn. Den här sommaren har varit ganska optimal, folk kanske då väljer Liseberg före stranden eller Ikea, säger Stefan Wern, informatör på Liseberg.
Liseberg var något efter prognosen i början på sommaren. Men nu ligger antalet totala besökare "nästan exakt som förväntat vid den här tidpunkten". Specifikt nämns att nöjesparken i Göteborg hade sin näst bästa besökardag under hela 2000-talet i förra veckan då artisten Alice Cooper uppträdde. Totalt kom 49 300 besökare under dagen.
Flexibilitet bidrar
Även på Astrid Lindgrens Värld i Vimmerby är man hittills nöjd med besökarantalet. Också här bedöms vädret ha bidragit.
Vi ligger bra till, ungefär 5 procent över budgeterat, säger Lena Möller, marknads- och försäljningschef på Astrid Lindgrens Värld.
Vid sidan av vädret tror bolaget att öppnandet av Bröderna Lejonhjärta-miljön förra året har påverkat.
Vi vet sedan tidigare att året efter att vi har gjort nya miljöer, så får vi mer genomslag, säger Möller.
Enligt turismforskare TT talat med går nöjesparkernas ökade besöksantal i linje med vad som tidigare rapporterats om att svensk inhemsk turism ökar. Vidare finns beteendestudier som visar att när vädret är perfekt tillbringar människor mer tid i naturen och spenderar mindre pengar, medan ostadigt väder gör att viljan att shoppa eller betala entréer ökar.
Ett skäl till att inhemsk turism går upp är att resandet ökar generellt.
Det medför att vi har utrymme för flera olika resor och även att stanna hemma på semestern. I takt med exempelvis större flexibilitet att vara ledig kortare perioder ofta, och att det går att resa långt några få dagar, så får många typer av resor plats under året, säger Maria Lexhagen, docent och forskare inom turism på Mittuniversitet.
Över miljonen
Koncernen Parks and Resorts äger nöjesparkerna Gröna Lund i Stockholm, Kolmården utanför Norrköping, Skara Sommarland, Furuviksparken söder om Gävle samt museet Aquaria på Djurgården i Stockholm. Enligt bolaget var årets julimånad den bästa månaden hittills med totalt över en miljon besökare.
"Våra nya attraktioner och konserter är populära och vi lockar för första gången mer än en miljon besökare i juli. Hittills i år är vi uppe i koncernens högsta besökstal någonsin”, skriver Parks and Resorts vd Christer Fogelmarck i en kommentar till TT.