Det kan bli dyrare och svårare för RF att kontrollera att statens bidrag till idrottsföreningar hamnar i rätt ficka. Domen i Högsta förvaltningsdomstolen som kom under gårdagen kan få tuffa konsekvenser för idrotten. Men RF har en pågående dialog med regeringen och hoppas på en snabb lösning.
Efter en treårig rättsprocess förbjuds RF av Datainspektionen att använda personnummer i kontrollen av det lokala aktivitetsstödet. Att ändra systemet skulle innebära kraftigt ökade administrativa kostnader på grund av att kontrollerna skulle behövas skötas manuellt.
– Både RF och regeringen vill att pengar ska gå till idrott i föreningar och inte till onödig administration. Därför har RF uppvaktat regeringen som under en tid har jobbat på att lösa frågan. Den går att lösa på ett enkelt sätt genom en ändring i förordningen som styr statens stöd till idrotten, säger Björn Eriksson, ordförande i Riksidrottsförbundet.
RF beräknar att omställning till ett manuellt system skulle innebära årliga kostnader på drygt 40 miljoner kronor. Pengar som annars skulle gå till barn och unga i idrottsföreningar, idrott för nyanlända och utveckling för att fler ska kunna idrotta.
Ett annat problem är att kontrollen av att pengarna hamnar rätt aldrig kan bli lika säker med ett manuellt system, hur många personer som än arbetar med det.
– Precis som andra myndigheter som hanterar skattemedel, ser vi det naturligt att vi får utföra vårt uppdrag på ett professionellt vis. Vi vill självklart inte bidra till att skattepengar hamnar fel, utan vill utföra RF:s uppdrag som här fungerar i myndighets ställe, på ett säkert sätt. Därför är det bra att regeringen nu försöker att hitta en lösning. Om inte den kommer på plats kommer föreningarna att behöva ändra i lokstödsredovisningen, men det är inte möjligt att göra före 1 juli 2017, säger Björn Eriksson.
Fakta:RF fördelar 600 miljoner kronor i LOK-stöd till drygt 10 600 idrottsföreningar varje år. Det är ett aktivitetsstöd per träningstillfälle för barn och unga upp till 25 år. Pengarna går direkt till föreningarnas kassa. RF:s roll är att i myndighets ställe fördela och följa upp att bidragen fördelas rätt. Redovisningen sker sedan några år digitalt vilket möjliggör en säkrare hantering och kontroll än tidigare.