Nyligen öppnade anmälan till vårens kosläpp, och platserna försvinner fortare än biljetterna till en fotbollsfinal. Förra året blev en gård fullbokad på mindre än fem minuter – sex gånger snabbare än Svenska Cupen-finalen i herrfotboll mellan Malmö FF och Djurgården.
Kosläppen är en vårtradition och en folkfest för både barn och vuxna. I år arrangeras de på 36 Arlagårdar från Jämtland i norr till Skåne i söder. Totalt förväntas cirka 120 000 besökare. Anmälan öppnade den 18 mars klockan 12.00 och för de som vill säkra en plats gäller det att vara snabb, förra året blev en gård fullbokad på mindre än fem minuter.
– Intresset är enormt. Redan i december börjar vi få samtal från personer som undrar när det blir kosläpp, och veckorna innan bokningen öppnar skjuter besöken till vår hemsida i höjden, säger Fredrik Larm, sponsor- och eventchef på Arla.
Utöver att hänga med ivriga kossor som råmande rusar ut i sommarhagarna, är kosläppen en möjlighet att komma närmare lantbruket, samt lära sig mer om var maten vi äter kommer ifrån och arbetet på en modern mjölkgård.
Mejeriföretaget planerar att traditionsenligt bjuda på mjölk och nybakade kanelbullar. På alla gårdar arrangeras också tipspromenad och det kommer att finnas stationer där barnen kan plantera blommor i urdruckna mjölkpaket och ta med sig hem, för att hjälpa pollinerare och främja biologisk mångfald.
– När bina flyger från blomma till blomma sprider de pollen, vilket främjar biologisk mångfald och gör att nya blommor kan växa. På samma sätt bidrar betande kor till öppna landskap och hjälper utrotningshotade djur och växter att överleva. På våra svenska naturbetesmarker kan det finnas upp till 40 olika arter per kvadratmeter, ungefär lika många som i Amazonas regnskog, säger Fredrik Larm.
Kosläppssäsongen inleds på Grönt Centrum på Gotland den 12 april. Därefter följer ytterligare 35 gårdar, med Koldemo Lantbruk i Arbrå, Bollnäs kommun, som sista stopp den 29 maj.