Stiftelsen Svenskt Militärhistoriskt Bibliotek (SMB) har donerat en betydande summa till projektet Stötta Vasa och Vasamuseet. SMB har beslutat att finansiera en av de nya stödvaggorna som behövs för att bevara skeppet Vasa. S
om erkännande får SMB sitt namn på en av de 27 stödvaggorna som monteras runt skeppet, samt en mindre 3D-modell av den specifika stödvaggan.
Den nuvarande stöttningen, som har funnits sedan 1960-talet, måste ersättas då den skadar skeppet och orsakar deformationer i skrovet. Detta beror på att träet i skeppet har försvagats. Bytet av stöttningen påbörjades i april 2024 och kommer att ske successivt under flera år.
– SMB vill stötta Vasa till kommande generationer. Det behövs 27 stödvaggor – vår blev den första. Vasa är en nationalklenod som behöver allas stöd, säger Lennart Uller, ordförande i SMB.
Den nya stödkonstruktionen utgör Vasamuseets största utmaning sedan bärgningen och konserveringen av skeppet. För att finansiera projektet har museet startat en insamlingskampanj riktad till allmänheten, donatorer och sponsorer.
– Vi är otroligt glada för den hjälp vi nu får från SMB. Vi hoppas att fler ska ta chansen att stötta Vasa med en stödvagga eller donera på något av de andra sätt som finns, säger Jenny Lind, museichef för Vasamuseet.
Vasamuseet ingår i myndigheten Statens maritima och transporthistoriska museer, men finansieras helt av egna intäkter, framför allt biljettintäkter. Intäkterna räcker inte till både ordinarie verksamhet och finansiering av den nya stöttningen.
Fakta - Projekt stötta Vasa
Skeppet Vasa är ett världsunikt kulturarv som lockar drygt en miljon besökare från hela världen varje år. Den stöttning som Vasa ligger i sedan 1960-talet måste bytas ut, eftersom den skadar skeppet och skapar deformationer i skrovet. Det i sin tur beror på att skeppets trä är försvagat. Hela stöttningen ska bytas under ett antal år. Byggstart skedde i april 2024 och den 29 maj monterades den första stödvaggan.
Dagens 17 utvändiga stöttor kommer att ersättas av 27 vaggor med en led under kölen. Skeppet kommer på så sätt att stödjas på ännu fler punkter än idag. När allt är klart kommer det yttre stödet att vara kompletterat även med en inre stöttning, som ett slags skelett. Den inre stöttningen kommer gå från kölen ända upp till övre däck. Den ska hjälpa till att bära av lasterna från däck och däcksbalkar med syftet att bromsa rörelserna i skrovet.
Vasamuseet kommer vara öppet som vanligt under hela byggtiden och byggarbetet kommer att pausas under sommaren, då det är högsäsong för museet. Projektet Stötta Vasa beräknas vara klart år 2028 – lagom till 400-årsdagen för Vasas första och enda seglats.
Källa: Vasa Museet