Team Galant gästar Sportfiskemässan

Den 16–19 mars arrangeras Sportfiskemässan parallellt med Allt för sjön på Stockholmsmässan. Sportfiske som fritidssyssla, hobby och passion växer, inte minst under pandemin då många människor hittade ut till nya friluftslivsaktiviteter. Sportfiskemässan innehåller ett fullspäckat program och en av årets höjdpunkter är att Team Galant kommer vara på plats, Sveriges första heltidsanställda sportfiske-YouTubers.

I år gästas Sportfiskemässan av de unga sportfisketalangerna Tobias Ekvall och Edvin Johansson. Edvin och Tobias jobbar för Kanalgratis och går under namnet Team Galant. Team Galant är en del av ett globalt team på sex heltidsfiskande YouTubers som finns med kanaler i Sverige, Tyskland, USA, Holland och Frankrike. 2014 blev Tobias och Edvin bland de första i världen att få heltidslön för att fiska på YouTube. Under åren har duon medverkat i hundratals produktioner och den svenska kanalen Kanalgratisdotse har omkring 125 000 000 visningar och 331 000 följare.

bild

- Det ska bli otroligt roligt att få komma ut och träffa våra följare och andra fiskeentusiaster. På mässan kommer vi bland annat sälja våra egna produkter och premiärvisa finalavsnittet av den populära gäddfisketävlingen Fly VS Jerk, säger Sara Fishgal, e-commerce manager på Kanalgratis och en del av Team Galant.

100 kilo pantade fiskedrag har återvunnits till 2000 nya Team Galant gästas emellanåt av de skickliga sportfiskarna Sara Fishgal och Hanna Becking. De fyra tillsammans har startat ett insamlingsprojekt där fiskare kan panta sina gamla fiskedrag som sedan återvinns till nya beten. Arbetet är en del i det viktiga hållbarhetsarbetet som pågår för att återanvända material. Senast Sportfiskemässan arrangerades samlade Team Galant in 100 kilo fiskedrag och av dessa har det blivit omkring 2000 nya drag märkta med Team Galants Recycle-logga.

- Vi kommer även detta år ha en pantstation i vår monter. När besökarna lämnar in sina gamla fiskedrag får de fishcoins i utbyte som de kan köpa nya drag för i vår monter eller i vår webbshop. Vi är stolta över projektet. Det gynnar besökarna, men framför allt värnar det om miljön, säger Sara Fishgal.

Sportfiskemässan arrangeras parallellt med Allt för sjön och för en liten tilläggskostnad på 30 kronor får besökaren tillgång till båda mässorna.

Foto: Stockholmsmässan