Den ideella träningskedjan Friskis & Svettis har precis som alla andra kedjor jobbat i hård motvind. Mängder av medlemmar har lämnat eller pausat.
Restriktionerna för gymmen är helt borta nu, men människor är försiktiga fortfarande, vill inte trängas alltför mycket.
Så vi skalar upp verksamheten successivt, vi har fortfarande ansvar för att hålla avstånd, så att det inte blir trängsel på anläggningarna, säger generalsekreterare Susanne Jidesten på Friskis & Svettis.
Oklart läge
Botten är passerad, de träningssugna hittar tillbaka så smått.
Vi ser än så länge inte att det är för många som kommer tillbaka (för att kunna hålla avstånd), men de närmaste veckorna blir intressanta, säger hon.
Det är tunt med siffror på riksplanet. Men den största föreningen, Stockholm, säger att ungefär hälften av de närmare 100 000 medlemmarna droppade av under pandemin, inte så att de lämnade allihop, många fryste sina medlemskap. Nu är många på väg tillbaka.
Men det är en bit kvar, säger pressansvariga Josefin Engfelt.
Förlorat miljoner
Bland de mer kommersiella kedjorna syns krisen i bortspolade vinster, men det är ingen ko på isen, än så länge i alla fall. Sats har tappat många tiotals miljoner kronor i intäkter, men det blev bara en mindre förlust under andra kvartalet i år, enligt det senast tillgängliga resultatet för den börsnoterade kedjan. 25 000 medlemmar har försvunnit sedan årsskiftet 2019/2020 och då har Sats ändå fler gym i dag än innan pandemin slog till.
Den i huvudsak Stockholmsbaserade kedjan Puls & Träning, som köptes upp av N'ergy tidigare i år, klarade coronakrisen väl, åtminstone enligt årsredovisningen för 2020. Såväl intäkter som resultat steg som en följd av fler gym, sparprogram och stöd från staten, men medlemmarna blev färre jämfört med året innan.
Men även om träningslusten återvänder lär det bli en fördröjning av intäktsuppgången. Många som betalat frös sina medlemskap, sköt dem på framtiden, och kan då träna under hösten för tidigare inbetalade pengar.
Digital hälsa
Kanske har krisen skapat nya vanor.
Jag tror absolut att det är så, man kanske lägger upp sin träning på annat sätt, att man byter ut ett pass mot ett digitalt hemma, säger Susanne Jidesten.
Magnus Wilhelmsson, vd för Nordic Wellness, tror också det. Digital uppkopplad träning hemma fanns redan innan pandemin, nu tog den rejäl fart.
Folk hittar andra vägar helt enkelt, säger han, men tror inte att de fysiska gymmen blir färre för det.
Friskvårdskedjan med närmare 300 träningsställen runt om i landet har tappat runt 30 procent i antal besökare under coronaperioden. Det har varit tufft förstås med besparingar, men enligt Magnus Wilhelmsson har han inte tvingats stänga någon av klubbarna, tvärtom nya är på väg. Om kunderna nu väntas tillbaka i höst, det vet han inte ännu.