Sju fritidsbåtar k-märkta av Sjöhistoriska museet

Fotograf/Källa: M Melinder

Varje vår fattar Sjöhistoriska museet beslut om att k-märka fritidsbåtar och I år k-märks sju fritidsbåtar över hela landet. Till de generella reglerna för vilka båtar som kan k-märkas hör att de ska vara byggda till och med år 1965, vara i gott skick och ha en väldokumenterad historia. K-märkningen är ett sätt för Sjöhistoriska att visa uppskattning för och värna om det flytande kulturarvet.

– Blandningen är stor – från eleganta segelbåten Gandul byggd redan 1895 till Evert Wetters helt autentiska motorbåt på Visingsö byggd 1933 konstaterar Fredrik Blomqvist, intendent på Sjöhistoriska.

Men här finns även Tärnungen Gina byggd 1960 och två Vänerbaserade motorbåtar; Frida från 1950, och Eva från 1947. Sedan starten 2009 har Sjöhistoriska museet nu k-märkt 183 fritidsbåtar efter att ägaren ansökt till museet.

– K-märkningen är ett sätt för oss på museet att visa uppskattning för de privatpersoner och föreningar som genom stor möda och stora kostnader håller liv i ett kulturarv i hela landet, säger Mats Djurberg, museichef på Sjöhistoriska.

I samband med k-märkningen presenterar även Sjöhistoriska den vimpel som ägaren till en k-märkt fritidsbåt kan köpa. Den är utformad av museets kommunikatörer och är tänkt att komplettera det emaljmärke som de k-märkta båtarna kan skaffa. Vimpeln har tagits fram med ekonomiskt stöd från Sjöhistoriska museets vänner (FSSS).

Följande 7 fritidsbåtar har nu k-märkts av Sjöhistoriska museet:

bild
Motorbåten/motorseglaren Eva. Foto: Sjöhistoriska

Motorbåten/motorseglaren Eva
Konstruerades av båtbyggaren Hjalmar Johansson, Långedrag men byggdes av Ivan Klar på Hönö 1946-47. Den har kravellbyggt skrov i mahogny på ekspant. Eva är 9,15 meter lång och 2,65 meter bred. Motorn är en Volvo Penta från 1966, ursprungligen fanns en Hesselman-motor. Båten kan seglas med storsegel och fock. Det är en rymlig båt som fortfarande har kvar ursprunglig utformning och material från byggåret. Eva är idag är i mycket gott skick. Motorseglaren Eva har genom åren främst haft sina hemmavatten i Trollhättan och finns idag i Vänern vid Mariestad.

Hemmahamn: Mariestad, Västra Götalands län

Ägare: Mikael Ström

bild
Gandul Foto: Sjöhistoriska

Gandul
En kravellbyggd segelyacht byggd i furu enligt den så kallade kubregeln 1895. Båten ritades av Axel Nygren och byggdes vid Stockholms Båtbyggeri AB på Liljeholmen. Ursprungligen var båten gaffelriggad men sedan 1930-talet har den ersatts av bermudarigg med för- och storsegel. Sedan 1970-talet sitter idag en aluminiummast på båten. Gandul är 11,2 meter lång och 2,20 meter bred. Hemmavattnen har gått från Stockholm, via Tällberg och Norge för att nu sedan 2022 vara Göteborg. Gandul byggdes som lottbåt åt Kungliga Svenska Segelsällskapet och var omskriven av samtiden redan då den byggdes. Gandul är en representant för de tidiga exklusiva segelbåtar som byggdes i en tid då fritidsbåten var förbehållen samhällets övre skikt. Till största delen är båten fortfarande i originalskick – även om en del ändringar skett under båtens drygt 120-åriga historia. Gandul finns som sagt idag i Göteborg, Västra Götalands län.

Ägare är Föreningen vi håller oss flytande, Bengt Johansson

bild
Segelbåten Gina. Foto: Sjöhistoriska

Segelbåten Gina
En Tärnunge (Tu-24) byggd enligt bestämmelser som togs fram av Segelsällskapet Gullmar i Lysekil. Gösta Svensson stod för typritningarna. Det är en svensk ungdomsbåts-typ som byggts i ett fåtal exemplar. Gina är kravellbyggd i mahogny 1960 på Hjalmar Törnbloms båtbyggeri i Vikhus, Västerås. Båten är 6,91 meter lång och 1,58 meter bred. Nuvarande ägare har under sina två år med utgångspunkt i originalritningarna återställt båtens kapp och däck. De har använt för båten traditionella metoder och material. Skrovet är i original sedan byggåret. Tärnungen Gina är idag i mycket gott skick.

Ägarna är bosatta i Storvreta norr om Uppsala, Uppsala län

Ägare: Patrick Fedi och Anja Rufer

bild
Motorbåten Löga. Foto: Sjöhistoriska 

Motorbåten Löga
Byggdes 1929 vid Mälarvarvet på Långholmen i Stockholm. Det är en 7,4 meter lång kravellbyggd snipa, med stor öppen sittbrunn, styrplats med vindruta och ruff föröver. Löga har furuskrov men överbyggnaden i mahogny. Motorn är en Lombardini från 2018, tidigare fanns bl a en tvåcylindrig Solo. Båtens ägarlängd är väldokumenterad och berättar om hemmavatten i Stockholm och dess skärgård. Genom åren har Löga underhållits och reparerats på ett sådant sätt att hon fortfarande behåller sin ursprungliga karaktär.

Hemmahamn: Ljusterö, Österåker, Stockholms län

Ägare: Johnny Esters

bild
Motorbåten Parbleu. Foto: Sjöhistoriska

Motorbåten Parbleu
Byggdes 1932 vid Fisksätra varv i Nacka. Konstruktör var C G Pettersson och förste ägare var varvsägaren F A Larsson själv. Parbleu är en dubbelruffad motorbåt som är 9,74 m lång och 2,05 m bred. Material i skrov och överbyggnad är mahogny. Det mesta av båtens ägarlängd är känd och en hel del äldre fotografier finns bevarade från 1950-talet. Motorn är idag en Packard 1 M 356, första motor var en Penta Hesselman diesel.  Båtens ägarlängd är väldokumenterad och berättar om hemmavatten i Stockholmstrakten. En litet mer omfattande renovering genomfördes av en tidigare ägare 1997-98 med stöd i originalritningen. Nuvarande ägare står för ett medvetet underhåll där de tillägg som gjorts är väl anpassade till båtens ålder och karaktär.

Hemmahamn Stockholms stad och län

Ägare: Torbjörn Blomqvist

bild
Motorbåten Frida. Foto: Sjöhistoriska

Motorbåten Frida
Konstruerades och byggdes vid Bröderna Ambergs Båtbyggeri, Otterbäcken 1950. Det är en klinkbyggd snipa med skrov i furu där översta bordet och överbyggnaden är utförda i mahogny. Frida är 8 meter lång och 2,20 meter bred Hemmavatten är idag Vänern – 10 mil söder om där båten en gång byggdes. Det kulturhistoriska värdet kommer öka ju mer som blir känt av båtens ägarlängd. Frida är idag i gott välunderhållet skick. Nuvarande ägare, som haft båten i 35 år, har gjort reparationer och några mindre tillägg som på ett föredömligt sätt följer båtens karaktär och utseende. Statens maritima och transporthistoriska museer anser att Frida är kulturhistoriskt värdefull.

Hemmahamn: Lidköping, Västra Götalands län

Ägare: Lars Wernersson

bild
Evert Wetters motorbåt. Foto: Sjöhistoriska

Evert Wetters motorbåt
Byggdes och utformades 1933 av Bertil Bäckman som själv drev båtbyggeri på Visingsö. Till sin utformning är den en traditionell fiskebåt i Vättern. Materialet är lärk på ekspant på den 8,5 meter långa och 2,6 m breda klinkbyggda båten. Akter om styrhytten finns en väl tilltagen sittbrunn. Tändkulemotorn, en Bolinder Type W3 M11, är fortfarande densamma som sattes in när båten byggdes. Den kompletta ägarlängden består bara av två namn – båtbyggaren och hans svärson. Förste ägaren nyttjade båten främst för fiske. Där den nuvarande ägaren haft båten i runt 45 år. Evert Wetters motorbåt är i mycket gott skick och är i sin helhet i ursprungligt utförande.

Hemmahamn: Visingsö, Jönköpings län

Ägare: Evert Wetter