SM-veckan vinter, i Örebro blev den största vinterveckan hittills med 24 stycken idrotter och 2 500 deltagare. En rapport som Handelns Utredningsinstitut tog fram efter evenemanget visar att det både var högre publiksiffror, och turistekonomisk omsättning jämfört med tidigare år. Detta skriver Örebro kommun i ett pressmeddelande.
Enligt beräkningar var det 90 000 besökare som totalt sett såg på tävlingarna, varav 52 000 var unika. Tillsammans omsatte de omkring 34 miljoner kronor, vilket var ett lyft jämfört med fjolårets vintervecka i Umeå då det var 44 000 unika besökare som omsatte 30 miljoner. Utöver detta nämndes i SM-vecka vinter i Örebro i 2 162 artiklar, och skulle haft ett samlat annonsvärde på över 60 miljoner kronor.
– Bra genomförda tävlingar med stor publik och en inbjudande stad fylld med aktiviteter på gator och torg. Örebro kommun och idrotten har verkligen visat att Örebro är en mycket bra evenemangsstad, säger Per Bergljung, Riksidrottsförbundet i pressmeddelandet.
I samband med framtagande av analysen gjordes även en mediereapport som visade att SVT direktsände 81 timmar och 15 minuter från evenemanget, vilket totalt beräknas ha genererat närmare 38 miljoner tittare, högsta antalet samtidiga tittare var 810 000.