Funäsdalen Berg & Hotell kommer att investera 100 miljoner kronor i skidområdet och hotellet, som ett led i utvecklingen tillsätts även en ny vd, Ted Wengler.
–Med Ted på plats kan vi fortsätta arbetet med att skapa Sveriges bästa fjällupplevelse där Teds kundfokus och erfarenhet från sälj- och marknadsföring kommer väl till pass, säger Michael Olsson, Styrelseordförande.
Under hösten kommer också den samiska temaparken Lopme Laante stå klar på toppen av Funäsdalsberget. Dit tar man sig enkelt med hjälp av gondolen som under sommaren gör det möjligt för alla att uppleva högfjället till fots eller med cykel. Många åker också upp enbart för att fika eller äta på Toppstugan och samtidigt beundra utsikten.
–Det känns otroligt kul att komma till Funäsdalen och bli en del av den resa som redan påbörjats. Det blir en spännande utmaning att skapa en kundupplevelse i världsklass i fjällmiljö ochjag ser fram emot att, tillsammans med mina nya kollegor, få välkomna både nya och gamla gäster till fantastiska Funäsdalsberget, fjällhotellet och genuina Funäsdalen by, säger Ted Wengler.
Under försäsongen lockas både svenska och internationella alpina träningsgrupper till Funäsdalsberget. Inför årets säsong är både belysning och snökapacitet förstärkt ytterligare. Under slutet av november arrangeras damernas Europacup i slalom på Funäsdalsberget.
Investeringarna i Funäsdalen ökar även trycket från gäster som vill köpa tomter och stugor i området. Första etappen av tomter kring Funäsdalsberget är redan sålda och i satsningen ingår därför även ytterligare exploatering av mark och tomter.