Hög tillväxt och investeringsnivå inom svensk camping

Foto: Svensk Camping

Antalet gästnätter på svenska campingplatser fortsatte att öka under 2016 till 15,6 miljoner. Under sommarmånaderna stod campingboendet för 43 procent av alla kommersiella övernattningar i Sverige, konstaterar branschorganisationen SCR Svensk Camping som presenterar färska campingsiffror.

- Denna kontinuerliga tillväxt ger branschen självförtroende att satsa på investeringar för att utveckla anläggningarna och ytterligare stärka positionen som Sveriges största semesterboende, säger vd Lars Isacson.

2016 års siffror visar att varannan gäst, 50 procent, från Sveriges prioriterade utlandsmarknader (Danmark, Norge, Nederländerna och Tyskland) väljer att bo på camping i Sverige under juni-augusti. Svenska besökare dominerar fortfarande på landets campingplatser och 77 procent av totalen är på semester i det egna landet.

Den boendeform som ökar mest hos campingplatserna är husbilen. Under 2016 växte denna grupp med 14 procent. Detta avspeglas i HRF, Husvagns- och husbilsbranschens Riksförbunds statistik som visar nya imponerande siffror: 32 procent upp i nyregistreringar 2016 jämfört med 2015.

Tittar man på vilka delar av landet som har flest gästnätter på camping så toppar Västra Götalands län följt av Kalmar/Öland och Halland. Halland är det län som procentuellt sett har flest gästnätter då 71 procent av alla kommersiella gästnätter i länet är på en campingplats.