När Liseberg har säsongspremiär den 22 april står jätten Loke redo att ta upp kampen mot Balder, och den fornnordiska sagan tar sin början. Parallellt pågår arbetet med uppföljaren, Valkyria. Nu är det klart hur berg- och dalbanan kommer att bli, något besökarna kan få en försmak av redan i år.
Valkyria, som ska stå klar 2018, kommer att bli Europas längsta Dive Coaster. Nu står det klart exakt hur bansträckningen ska se ut samt hur bygget kommer att påverka resten av nöjesparken.
Efter uppdraget från stationsbyggnaden får man en kort stunds utsikt över Mölndalsån och en ångestladdad konstpaus i toppen av det vertikala drop som kännetecknar en Dive Coaster, och som i Valkyrias fall innebär att man störtar 50 meter rakt ner i ett hål under marken. I 105 km/h kommer man upp ur underjorden för att sedan vändas uppochner och dyka ner mot JukeBox. Efter ytterligare ett par inversioner, en tur bakom Spelhuset och några svängar över ån är den nästan 750 meter långa färden slut.
Arbetet med stationsbyggnaden har redan påbörjats på den nu nedmonterade Kanonens plats. Övriga attraktioner ska köras som vanligt fram till sensommaren då Sagoslottet och Slänggungan måste lämna plats åt Valkyriabygget. Slänggungan kommer att få en ny placering 2018, och det finns planer på att inom ett par år ersätta Sagoslottet med en liknande attraktion.
- Vi har planerat de olika byggfaserna för att det ska bli minsta möjliga inverkan i parken men det går inte att undvika helt. Det tar tid att bygga en berg- och dalbana, säger Lisebergs vd Andreas Andersen, men lovar att det kommer att vara värt varenda uppoffring.
Valkyria tillverkas av den välrenommerade schweiziska konstruktören Bolliger & Mabillard som står bakom flera av världens mest ansedda berg- och dalbanor. Den som inte kan bärga sig till 2018 kan prova en virtuell åktur redan i år. I det nya området Myter & Legender placeras Valkyria VR – en virtuell upplevelse som med sex simulator-stolar tillsammans med VR-headset ger en försmak av vad som väntar.