I november bidrog det oväntade snökaoset till ökade försäljningssiffror i sportbranschen. Men i december och januari minskade försäljningen jämfört med motsvarande period ett år tidigare, enligt Handelns utredningsinstitut (HUI).
På exempelvis Team Sportia har försäljningen varit svagare än väntat.
Den här milda vintern har inte varit bra för vinterprodukter, säger Claes Meldgaard, vd på Team Sportia.
Även sportbutikskedjan XXL har märkt av mildvädrets inverkan.
Vi har haft en onormalt varm vintersäsong. När det inte är kallt och det inte finns snö säljer man mindre av skidor, skridskor och vinterjackor, säger XXL:s Sverigechef Janicke Blomsnes.
Ganska markant
Även om väderförhållanden brukar ha en tydlig påverkan på försäljningen i sportbranschen, har den här säsongen varit ganska markant, enligt Meldgaard.
På HUI kan man även se att sportbutikernas väderberoende blivit mer tydligt de senaste åren. En förklaring är att det numera finns ett större sortiment i butikerna. Förutom sportprodukter som skidor och pjäxor säljs det numera mer vinterkläder som mössor, vantar och även dyrare jackor.
Färre jackor
Sporthandeln har blivit mer diversifierad och har tagit upp en större plats för vinterkollektionen, jämfört med för tio år sedan. Med tanke på att hushåll har en tendens att köpa kläder i sista minuten, köps det färre jackor om det inte blir någon snöstorm, säger Andreas Svensson, detaljhandelsanalytiker på HUI.
Men många fortsätter ändå att träna. I takt med att det har sålts mindre av vinterprodukter, har konsumenterna ställt om till utomhussportsprodukter redan innan våren, enligt Meldgaard på Team Sportia.
Vi har lyckats sälja mer cyklar den här vintern. Men det väger ändå inte upp för vinterrelaterad försäljning under en bra vinter.