Svensk och norsk besöksnäring samlas för att diskutera Fulufjällets framtid

Foto: Länsstyrelsen i Dalarna

Sedan fem år tillbaka finns Fulufjällets nationalpark även på norsk sida. Nu samlas förvaltare och besöksnäring från båda sidorna av gränsen för att tillsammans påbörja arbetet med att ta fram en gemensam besöksstrategi.

Sedan invigningen av Fulufjällets nationalpark 2002 har mellan 40-70.000 personer årligen besökt parken och dess sevärdheter. Nu påbörjar nationalparksförvaltningarna på svenska och norska sidan ett samarbete för att ta fram en gemensam besöksstrategi som ska göra det möjligt att ta emot fler besökare utan att förstöra värdefulla natur- och kulturvärden. Målsättningen är att öka tillgängligheten över gränsen och skapa fler möjligheter för besöksnäringen att utvecklas.

 Under två dagar samlas turismföretag, destinationsbolag, kommuner och nationalparksförvaltare för att under två dagar diskutera frågor som:

  • Vem besöker nationalparken och vad gör besökaren?
  • Hur utvecklar vi besöksnäringen i området?
  • Hur visar vi upp och marknadsför nationalparken?
  • Hur utvecklar vi den infrastruktur och de leder som finns i parken?