Just nu pågår ett nationellt pilotprojekt med fokus på investeringsfrämjande i besöksnäringen. Risudden, Svanstein i Övertorneå samt Harads i Boden är tre av fyra utvalda platser där man genomför projektet. Det långsiktiga målet är att bidra till att öka platsernas attraktionskraft för internationella besökare.
För att nå det behöver nya investeringar göras där en internationell aktör kan vara nyckeln, ett tillvägagångssätt som inte bara innebär utökat kapital utan även intellektuellt kapital och stärkta marknadskanaler.
Respektive plats är knutet till ett case som via projektet får stöd i att utveckla attraktiva investeringsprospekt. Tillvägagångssätten och arbetsprocessen för skapandet av investeringsprospekten ska i sin tur beskrivas i en metodik och vara vägledande för andra regioner inom näringen i Sverige. Konsthall Tornedalen, Svanstein Resort, Arctic Bath samt ytterligare ett case är de fyra utvalda. Redan vid årsskiftet ska tre av dessa case vara paketerade i individuella investeringsprospekt.
Initiativet till pilotprojektet kommer från besöksnäringens myndighetsgrupp, som gemensamt valt ut Swedish Lapland som pilotdestination, och följs därför med särskilt intresse av nationella aktörer. Projektet drivs av Invest in Norrbotten tillsammans med Swedish Lapland Visitors Board.
– För att nå målet om fördubblad omsättning i besöksnäringen 2020 behöver vi stärka platsernas attraktionskraft samt utöka antalet bäddar. I konkurrens om den globala resenären blir de direkta säljkanalerna, ständigt utvecklande av produkten samt kunskap om den utländska marknaden avgörande. Det är precis det en internationell investerare kan bidra med, så kallat intellektuellt kapital. Det är lika viktigt som det fysiska kapitalet, säger Erica Mattsson, Vd på Swedish Lapland Visitors Board.
– Besöksnäringen är en växande basnäring i Sverige. Tillväxtverket leder ett nationellt samarbete mellan tretton myndigheter och statliga bolag med fokus på besöksnäringens utveckling och internationella konkurrenskraft. Inom gruppen har man prioriterat tre strategiska utvecklingsområden varav detta projekt är ett, säger Erika Rosander koordinator för besöksnäringsfrågor på Tillväxtverket.