Rekordröstning på fågelholkar i skol-SM - här är vinnarna

Vattenmelonen, Fyrholken och Korv Kiosken vinner SM i fågelholk 2025. Foto: Naturskyddsföreningen
Vattenmelonen, Fyrholken och Korv Kiosken vinner SM i fågelholk 2025. Foto: Naturskyddsföreningen

Rekordmånga har röstat i årets SM i fågelholk. Nu står tre vinnare på prispallen och det är skolklasserna som gjort ”Vattenmelonen” i Vallentuna, ”Fyrholken” i Linköping och ”Korv Kiosk” i Göteborg. 

– Årets tävling var en riktig kioskvältare. Stort grattis till dessa tre fantastiska vinnarholkar, som sprudlar av kreativitet, omtanke och fågelkärlek. SM i fågelholk visar hur starkt engagemanget är bland barn och unga för naturen – och att det går att göra skillnad med både fantasi och hammare, säger Beatrice Rindevall, ordförande i Naturskyddsföreningen. 

Tävlingen SM i fågelholk engagerar skolklasser över hela Sverige och i år skickades totalt 750 bidrag in från 85 olika skolor. Av dessa valdes 15 finalistholkar ut av en jury och därefter har allmänheten fått rösta. Aldrig tidigare har så många röstat på sina favoritholkar – över 26 000 personer. 

Skoleleverna tävlar i tre ålderskategorier och vinnarna i respektive ålderskategori.

– Naturen är i kris, men barnen levererar boplatser åt fåglarna. Det betyder dock inte att vi kan lägga ansvaret för skogens framtid på skolungdomar. Nu är det upp till våra politiker att ta ansvar för skogarna och fåglarnas situation, säger Beatrice Rindevall.

Skolklasserna vinner förutom den stora äran även ett friluftskit till klassen som uppmuntrar till mysiga och lärorika utedagar.

Ett specialpris delas också ut till den klass som har gjort mest nytta för hotade fågelarter. I år går det till klass 3 och 4 på Tomaslundsskolan i Vetlanda kommun. Skolan samarbetar med kommunen för att rädda utsatta arter och lärarna arbetar ämnesövergripande i en rad olika ämnen. Ur juryns motivering: ”Vilket otroligt fint helhetsgrepp för att både motverka naturanalfabetism och göra en konkret nytta för fåglarna!”

Källa: Naturskyddsföreningen