Efter 40 år på Tofta skjutfält flyttas Gotland Grand National (GGN) nu till Hejdeby. Denna förändring inleder ett teknikskifte för världens största endurotävling. Den 24-26 oktober kommer cirka 3 000 förare därmed att samlas i Hejdeby, strax utanför Visby, för att delta i den klassiska Gotland Grand National i enduro.
Conny Bohlin, som äger och driver Nordic Sport & Event, har sedan 2013 arrangerat endurotävlingen tillsammans med ett ytterligare bolag och en privatperson. Förra året deltog cirka 3 500 personer i tävlingen, som satte rekord, men Försvarsmakten sa nej till fortsatt verksamhet på Tofta skjutfält.
Framtiden för den anrika endurotävlingen, som kördes första gången 1984, var länge osäker. Bohlin övervägde fyra alternativa tävlingsplatser på fastlandet innan Hejdeby godkändes av länsstyrelsen i juli. Arrangörerna har dock stött på krav, då delar av tävlingsområdet ligger inom Natura 2000-område. Bohlin betonar att det går att anlägga banan och genomföra tävlingen utan intrång i det skyddade området.
Den kommande tävlingen i år förväntas bli annorlunda och tuffare än tidigare år på Tofta. Bohlin påpekar att den nya banan sannolikt kommer att innehålla mer lera och jord. "Där blev det med åren väldigt uppkört. Den nya banan kommer förmodligen att innehålla mer lera och jord. Därför tror jag årets tävling blir tuffare, men man vet aldrig förrän det ska köras."
För första gången i endurotävlingens historia görs även en satsning på elektriska motorcyklar. Sedan 2013 har elmotorcyklar deltagit, men nu kommer Stark Futures och Swecon med ett team av toppåkare och starka maskiner som kan konkurrera om segern. Bohlin tror att elektriska motorcyklar kommer att bli allt vanligare de närmaste åren.
"Om tio år, om tillverkarna driver på utvecklingen, tror jag att hälften av deltagarna kör elmotorcyklar", säger tävlingsgeneralen Conny Bohlin.
Hållbarhet är en central fråga för arrangörerna, särskilt med tanke på den känsliga miljön. Bohlin understryker att tillverkarna spelar en stor roll för utvecklingen av elektriska alternativ. Hållbarhetsaspekten beaktas även i byggandet av den nästan 25 kilometer långa banan. Företaget bidrar med fem entreprenadmaskiner, varav tre är elektriska.