OnTee Tour Destinations är en ny satsning som lanseras i samarbete mellan Svenska Golfförbundet och OnTee. Målet är att öka synligheten för arrangörsklubbar och marknadsföra Sverige som en golfturistdestination.
Arrangörsklubbar för proffstävlingar, Lag-SM, Europamästerskap och ANNIKA Invitational har bjudits in att delta. Under juni månad fick alla klubbar en presentation av projektet och många har redan tackat ja till att delta.
Samarbetet lanseras i samband med OnTee Grand Prix, en deltävling på Cutter & Buck Tour, och kommer att pågå i minst fem år. Projektet riktar sig främst till marknader i Norden och Nordeuropa. Genom OnTee kan man kommunicera med en befintlig databas på över tio marknader där direktbokningar erbjuds via söktjänsten. Marknadsföringen sker genom SEO, sociala medier, nyhetsbrev och bannerannonsering. I Sverige annonseras det även i MinGolf och genom nyhetsbrevet Tournytt. Kampanjen startar den 1 september.
"Via OnTee.com är vi sedan länge vana vid stora bokningsflöden till södra Europa och andra populära golfdestinationer. Eftersom vi är ett svenskt bolag är det extra kul att sakta men säkert se ett ökande intresse för Sverige som alternativ för golfsemestern. Diskussionerna med SGF kring ett gemensamt turismprojekt har varit väldigt givande och det var en självklarhet för oss att vara en del av det", säger Fredrik Van Spejk, VD Golfamore Group
Mathias Resare, marknadschef på Svenska Golfförbundet, delar denna optimism:
"Svenska golfbanor är av högsta europeiska klass och vi bör över tid se fler utländska spelare på våra svenska golfbanor. Utan arrangörsklubbar och deras arbete kan vi inte erbjuda den höga kvalitet vi har på våra tävlingar".
OnTee Tour Destinations syftar till att lyfta fram Sveriges golfbanor på den internationella scenen och locka fler utländska spelare till landet. Med den nya satsningen hoppas Svenska Golfförbundet och OnTee på att skapa en långvarig effekt på svensk golfturism.