Året 2023 såg 1 411 709 besökare på Skansen, vilket cementerar dess plats som Sveriges mest populära museum enligt Sveriges museers senaste rapport. Trots de utmaningar som pandemin medförde, visar Skansen en stark återhämtning. Denna framgång har också möjliggjort betydande investeringar i besöksupplevelsen och platsens infrastruktur, vilket markerar en betydande utveckling för stiftelsen.
2023 sammanfattas med imponerande 1 411 709 besökare på Skansen. Den internationella publiken återvände tidigare än förväntat, vilket möjliggjorde satsningar på nya och förbättrade besöksupplevelser för att bredda Skansens målgrupp. Året markerades av spännande nyheter som premiären av Winter Lights, en tidsresa till 1950-talet i museiupplevelsen och förnyad Allsång på Skansen i samarbete med SVT.
– Det finns stora möjligheter att utveckla Skansen och efter flera år av ”krisläge” vill vi satsa ännu mer på att våra gäster ska få en unik och fantastisk upplevelse hos oss. Samtidigt pekar prognoserna på ett fortsatt utmanande omvärldsläge 2024 vilket tyvärr är lite dystert och vi måste ha en ekonomisk försiktighet. Lyckligtvis är det många som älskar Skansen och vi hoppas på ett fortsatt stort stöd av våra trogna gäster och intressenter, säger Yvonne Nordlind, marknads- och kommunikationschef (tf vd fram till 1 jan 2024).
Skansens gästsiffror tidigare år
I samband med coronapandemin upplevde Skansen ett gästtapp om 55 procent år 2020 och 46 procent år 2021.