Åldersanpassade lekplatser får flickor 9-12 år att röra på sig mer

Foto: KOMPAN Play Institute

Globalt sett är 85 % av alla flickor i åldern 9–12 år inte fysiskt aktiva i de rekommenderade 60 minuterna per dag (Guthold et al., 2019). Men i en studie från KOMPAN Play Institute, där de observerade 150 flickors rörelser på deras skolgårdar fem skoldagar i rad, visades (baserat på 200 miljoner datapunkter) att de är mycket fysiskt aktiva när de tar del av lekaktiviteter de gillar. 

bild
Foto: KOMPAN Play Institute

Av Thea Toft Amholt PhD, KOMPAN Play Institute

Äldre flickor är mindre aktiva
Barn är mindre fysiskt aktiva än vad Världshälsoorganisationen rekommenderar och särskilt flickor är alarmerande inaktiva. Tidigare under-sökningar av barns fysiska aktivitet har kommit fram till att det är mycket svårare att aktivera flickor än pojkar. Både forskare och allmänläkare efterlyser bättre kunskap om hur man kan främja mer fysisk aktivitet för flickor. Tidigare undersökningar har kommit fram till att lekplatser är en av favoritplatserna för fysisk aktivitet. Men hur bygger vi lekplatser som lockar och aktiverar flickor?

bild
Foto: KOMPAN Play Institute

200 miljoner datapunkter
I denna studie mätte vi 150 flickors fysiska aktivitet på fyra olika skolgårdar. Flickorna bar aktivitetsspårare och GPS-utrustning under en skolvecka, och 200 miljoner datapunkter samlades in för att sedan analyseras. Vi analyserade denna data och tittade efter områden och typer av utrustning med betydligt högre fysisk aktivitet. Dessutom observerade vi flickornas beteende på skolgårdarna med hjälp av strukturerade observationer. Slutligen genomförde vi också tio fokusgruppsintervjuer med 56 flickor för att ta reda på vad som motiverar dem att använda lekplatser. 

bild
Foto: KOMPAN Play Institute

Klättring aktiverar äldre flickor
Överraskande nog visade det sig att flickorna var väldigt aktiva på skolgårdar. Dessa resultat motsäger antagandet att det är svårt att akti-vera flickor. I vår studie fick flickorna 54–60 mi-nuter fysisk aktivitet varje dag, vilket motsvarar 90–100 % av den dagliga fysiska aktivitet som Världshälsoorganisationen rekommenderar. På alla fyra skolgårdarna ledde områden med klätterutrustning till hög fysisk aktivitet hos flickor. Dessa områden innehöll bland annat Spacenets, klassiska klätterställningar och GALAXY-lekställningar. Här gillade flickorna att klättra upp för att umgås med sina kompisar – flickorna uppgav att när de sitter högst upp i en klätterställning har de fördelen att kunna se vad andra gör samtidigt som andra ser dem.

bild
Foto: KOMPAN Play Institute

Dessutom beskrev de klätterutrustning som en perfekt utmaning. Tjejerna nämner klätterställningar som något man kan använda för att se cool ut inför kompisarna. De vill ha utmaningar och utveckla sina färdigheter när de leker.

”Ja, en gång var det Sofie och jag som... Vi blev bästa kompisar. Vi snurrade massor tillsammans och sedan blev vi kompisar. Bästa kompisar, till och med. Sedan kom en tjej som heter Anna och ville vara med och vi blev bästa kompisar. Nu är vi bästa kompisar alla tre och har varit det länge” (Flicka, 11 år gammal).

Leken är inte bara viktig för att öka flickors fy-siska aktivitet, utan bör också främja och stötta utvecklingen av deras sociala färdigheter. Därför måste vi också fundera på hur vi kan göra plats för sociala utrymmen på lekplatser, där flickor kan umgås och stärka sina sociala relationer.