Fragbite Groups dotterbolag Fragbite AB återkommer med esportturneringen Svenska Cupen i CS:GO efter 2022 års premiärturnering som rönte stor framgång hos tittarna. MAX Burgers återkommer som titelsponsor och Expressen/Bonnier och SPACE återkommer som partners för årets upplaga som hålls under hösten med final den 3 december 2023.
Under hösten 2023 arrangerar dotterbolaget Fragbite AB återigen Sveriges största nationella esportturnering Svenska Cupen i spelet Counter-Strike. Turneringen introducerades för första gången 2022 och vanns av internationellt kända esportlaget Ninjas In Pyjamas. Finalen som hölls i en slutsåld SPACE Arena sågs online via stream av över 1,6 miljoner unika tittare med drygt 3 miljoner startade streams. Årets turnering börjar med öppna kval under september och följs sen av gruppspel samt därefter slutspel med final inför publik på SPACE Arena den 3 december. Som titelsponsor återkommer MAX Burgers.
– ” Att jobba långsiktigt och att utmana ligger i MAX Burgers dna och vi ser fram emot att ge nya talanger och lag möjlighet att utmana mästarna och ta sig an sina CS-drömmar. Förra året var en succé där vi även som varumärke såg bra effekt så i år planerar vi för att göra det ännu lite bättre, Svenska Cupen 2.0, och ser fram emot ett fint samarbete”, säger Cecilia Taipale, Head of Media, MAX Burgers.
Som partners till 2023 års turnering återkommer även Expressen/Bonnier och SPACE.
– “Intresset för esport är stort, det vet vi. Vårt engagemang i fjolårets upplaga av Svenska Cupen gav verkligen effekt och visade verkligen att vi gör rätt saker. Vi ser verkligen fram emot att fortsätta bygga den svenska esportscenen oss tre emellan; Expressen, Fragbite och Config”, säger Paul Brandenfeldt, försäljningschef, Bonnier News Sales.
– “Svenska Cupen är ett fantastiskt initiativ som alla har möjlighet att kvala in till. På SPACE vill vi att gaming ska vara tillgängligt för alla — att stå som värd för en turnering med liknande syfte ligger helt i linje med det arbete vi gör. Vi ser fram emot en folkfest och ett fullsatt SPACE Arena i år igen”, säger Liana de Wit, Marketing Director, SPACE.
Svenska Cupen är Sveriges största nationella esportturnering och har med 500 000 kronor i prispengar en större prispott än någon tidigare nationell turnering inom svensk esport.
– “Det är ett viktigt kvitto på Svenska Cupen som arrangemang att vi har tre återkommande samarbetspartners, därtill välkända varumärken, som väljer att ge oss förnyat förtroende. 2022 års turnering var en stor framgång hos tittarna och nu är målsättningen att årets turnering ska attrahera ett ännu större antal tittare, och därtill bli en kommersiell framgång”, säger Marcus Teilman, VD och Koncernchef, Fragbite Group.