Smart belysning har installerats på Friends Arena

Foto: Signify Nordics

Friends Arenas fastighetsägare Arenabolaget i Solna, samt driftsbolag Stockholm Live kan nu bjuda alla besökare till evenemang på en förhöjd upplevelse genom en nyinstallerad DMX-styrd belysning. Friends Arena blir därmed den första multiarenan i Norden att möjliggöra skapandet av nästa generations arenaupplevelse, som av Signify kallas ArenaExperience.

- Friends Arena är så viktig för Sverige och vi har alltid som mål att vara den mest attraktiva arenan i Norden som får de största evenemangen. Därför har vi nu installerat smart belysning som dels möter de kommande kraven från stora arrangörer som UEFA, dels ger publiken och spelare en häftigare upplevelse, och dessutom är en mer hållbar lösning, säger Fredrik Cornell, vd ABS, fastighetsägarbolaget för Friends Arena.

bild
Foto: Signify Nordics

Det nya belysningssystemet från Signify möjliggör programmering av olika ljusshower och kommer att användas under kommande fotbollsmatcher och sportevenemang, såsom Sweden International Horse Show och Monster Jam.

- Den nya smarta belysningen som Friends Arena nu får gör att Sveriges största arena kan ha ljussättning som är mer integrerat i själva evenemangen vilket är en viktig del framåt. Vi ser fram emot att tillsammans med våra arrangörer se vad som kan skapas när allt är klart, säger Andreas Sand, VD Stockholm Live som driver Friends Arena.

bild
Foto: Signify Nordics

Genom uppgraderingen av belysningssystemet, som består av 256 Philips ArenaVision LED gen3.5 armaturer, går Friends Arena från UEFA Klass B belysning till Klass A Elit. Samtidigt går de ned från 2 000 watt till 1 500 watt per armatur och mångdubblar ljuskällans livslängd från 2 100 timmar till 50 000, och gör därmed en energibesparing på 25-30 procent vid full effekt genom att anpassa ljuset för respektive behov.

- Hållbarhetsfrågan är en viktig del av Arenabolagets arbete i att vara den självklara nationalarenan. Vi är väldigt glada att vi kan stötta dem i det arbetet med våra LED-lösningar. Hållbarhet kommer dessutom att vara en allt viktigare parameter när artister och arrangörer väljer eventarena framöver, säger Rob van Brunschot, Sverigechef Signify.