Svenskt kvalitetsindex mäter resenärers upplevelser av sina resor med buss, tåg och flyg, och konstaterar i årets undersökning att kundnöjdheten har minskat för samtliga transportslag.
Johan Parmler, vd för Svenskt kvalitetsindex, säger i ett pressmeddelande att det rör sig om ett tydligt steg tillbaka efter fjolårets uppgång, även om han poängterar att en del externa faktorer ligger utanför aktörernas kontroll.
Men det "påvisar samtidigt hur viktigt det är med transparent kundkommunikation. Här har branschen över lag mycket att förbättra", säger han.
En period med strejker i flygbranschen, väntetider i säkerhetskontroller, biljettstrul samt försenade och inställda tåg pekas ut som orsaker till resenärernas betyg.
Svenskt kvalitetsindex skriver också att kunderna på sistone kan ha fått högre krav på tillgänglighet och service.
"Det handlar inte längre bara om att ta sig från punkt a till b utan servicefrågor både före, under och efter resan har åter blivit viktiga. Detta är också en anledning till att branschen i stort tappar."