Skistar redovisar en omsättning på 2,4 miljarder kronor för vintermånaderna december till februari. En ökning med 8 procent jämfört med samma period året före.
Skidanläggningsföretagets kvartalsresultat före skatt blev 1 procent högre än föregående år – 926 miljoner kronor jämfört med 920 miljoner förra året.
Ett fantastiskt resultat. Vi ser en starkt underliggande trend som visar att folk vill ha en aktiv semester på hemmaplan i den skandinaviska fjällvärlden. säger Stefan Sjöstrand, Skistars vd.
Fler internationella besökare
Han nämner flera andra faktorer som förklarar resultatet, däribland den svenska kronan.
En svag krona gör det extra attraktivt för svenskar att stanna hemma, men den lockar även till sig många internationella gäster, främst från Tyskland, Storbritannien, Nederländerna och Danmark.
Vidare lyfter Stefan Sjöstrand fram en ny trend som företaget uppmärksammat: att fler privatpersoner hyr ut sina fjällstugor.
Färre bokningar
Bokningsläget för Skistar är däremot 10 procent lägre än vid samma period föregående år. Även rörelsemarginalen för bolaget försämrades, från 43 miljoner till 39 miljoner jämfört med samma period året innan.
Det är ett förändrat konsumentbeteende med kortare framförhållning. Folk avvaktar i högre utsträckning med att boka sina resor, säger han.
Det ekonomiskt osäkra läget med stigande inflationen även har nått skidbranschen, enligt Stefan Sjöstrand.
Satsningar inför sommaren
Vi är en investeringstung bransch som satsar mycket på moderna anläggningar, men vi ser ju också att investeringskostnaderna har ökat kraftigt.
Inför sommaren ska Skistar öka sina investeringar, berättar Stefan Sjöstrand.
Vi tror att semester på hemmaplan kommer fortsätta vara populärt även i år och därför vill vi förstärka våra sommarprodukter. Bland annat ska vi göra det möjligt att åka skidor på konstgräs i Hammarbybacken i Stockholm. Vi ska även satsa på mer produkter i Sälen och Trysil, säger han.