Bolagets vd Stefan Sjöstrand skriver i rapporten att bokningsläget mätt i bokade nätter är tre procent sämre jämfört med samma period 2019/2020, det vill säga innan pandemin bröt ut.
"Den främsta förklaringen till en viss nedgång är att vi har en negativ kalendereffekt under jul- och nyårsveckorna. Ytterligare en anledning är att vi ser en senare orderingång än tidigare år, då fler bokar närmare inpå ankomst, samtidigt som perioden efter jul-och nyårsveckorna inklusive sportloven visar positiva siffror", skriver Sjöstrand i rapporten.
Företaget redovisar samtidigt en förlust före skatt på 475 miljoner kronor för perioden 1 september–30 november vilket kan jämföras med 347 miljoner samma period 2021. Omsättningen uppgick samtidigt till 177 miljoner kronor (155 miljoner kronor).
"Efter ett par år präglade av återhållsamhet har vi ett ökat behov av reparations- och underhållsarbeten på våra destinationer innan vintersäsongen startar. Dessutom ökar kostnader för reklam och marknadsföring under perioden", skriver vd:n.