Viking Glory - 1 år av avkoppling i stället för festande

Foto: Viking Line

Viking Glory som går mellan Åbo och Stockholm firar sin ettårsdag den 1 mars. Under året har fartyget redan betjänat över en miljon passagerare och höjt Viking Lines marknadsandel på Åbolinjen till alla tiders rekord. Fartygets lanseringschef tror sig veta vad det är som lockar hos Viking Glory.

Intresset var enormt när Viking Glory lade ut mot Stockholm på sin jungfruresa i mars 2022. Fartygets miljonte passagerare blomsterhyllades exakt elva månader senare, den första februari.

”Finländarna är ett kryssningsfolk, och ett nytt fartyg är alltid en stor händelse. Nu med ett års erfarenhet bakom oss kan vi säga att vårt nya fartyg har lyckats överträffa både våra egna och passagerarnas förväntningar. Vår marknadsandel på Åbolinjen har stigit till rekordartade 68 procent, och fartyget har också inspirerat svenskarna att åka på kryssning till Åbo. Inriktningen på upplevelser av olika slag på vårt flaggskepp, närheten till skärgårdsnaturen och möjligheten att skräddarsy varje resa har tydligt visat att vi har fingret på tidens puls”, säger Viking Lines informationsdirektör Johanna Boijer-Svahnström.

”För oss är det nya fartyget också en storinvestering i långsiktig minskning av vår miljöpåverkan och tryggande av våra framtida verksamhetsförutsättningar. EU:s utsläppskriterier håller på att skärpas kraftigt, och klimatsmarta fartyg blir då centrala faktorer för vår konkurrenskraft", fortsätter Johanna. 

bild
Fartyget började trafikera när coronabegränsningarna började slopas och efterfrågan fick fritt utlopp. Men kriget i Ukraina och dess dominoeffekter har gjort att de tolv månaderna har varit exceptionella på många sätt. Foto: Viking Line

Glorys år i lanseringschefens ögon
Lanseringschef Lotta Lindroos var med och planerade fartyget och har levt intensivt med i dess första år. Så här analyserar hon det nya fartygets stora popularitet bland kryssningsresenärerna:

”Huvudrollen i Viking Glorys inredning spelas av havsvyerna och skärgårdslandskapen som öppnar sig åt alla håll. Arkitektbyrån Koncept har också lyckats med att designa många utrymmen som i sig själva är värda att dela på Instagram. Glasgolvet i Vista Room där man kan kika ner på havet, ljuspelarna som växlar färg och är ett blickfång i rummet, det havspanoramat i det roterande kabinettet Fyren samt Torgets tre våningar höga aula hör säkert till de mest fotograferade interiörerna på Östersjön just nu.”

bild
Det roterande kabinettet Fyren. Foto: Viking Line
bild
Torgets tre våningar höga aula. Foto: Viking Line

”När en båtresa tidigare brukade kräva återhämtning efteråt, kommer folk nu ombord för att ladda sina batterier – och Glory erbjuder förutsättningar för det. Spaavdelningen med bastu, pool och behandlingar är ett av fartygets dragplåster, gymmet och yogasalen har likaså varit välbesökta. I barerna och restaurangerna ökar efterfrågan på alkoholfria cocktails och drycker hela tiden.”

bild
Spaavdelningen på fartyget. Foto: Viking Line

”I dag vill passagerarna att kryssningen ska vara en helhetsupplevelse – därför är både helheten och detaljerna finslipade på Glory. Efter spabehandlingen fortsätter upplevelsen till exempel med vår skaldjursplatå som blivit en riktig hit, och också i buffén beställer kunderna allt oftare vin från vinlistan.”

"Fartyget erbjuder passagerarna olika alternativ. Vårt näst populäraste matställe efter buffén är mattorget Market, där varje person i ett sällskap kan välja sin egen favoritportion ur flera olika restaurangers utbud. Det kanske bästa beviset på fartygets mångsidighet är att många också åker med Glory för att jobba på distans – antingen ensamma eller med hela teamet,” avslutar Lotta.